Platforma Petro Giant należąca do LOTOS Petrobaltic dotarła jeszcze przed świętami na bałtyckie złoże B3. Na początku roku rozpocznie ona prace rekonstrukcyjne 7 odwiertów (B3-5, B3-6, B3-8, B3-9, B3-13, B3-14, B3-15).

 

Cała operacja od przygotowań poprzez holowanie, po pozycjonowanie oraz dociążanie i stabilizację platformy w miejscu postoju to łącznie około 68 godzin. Dystans holowania jaki przebyła platforma to 76 mil morskich. W operacji brały udział 3 holowniki: Bazalt – należący do spółki zależnej Lotos Petrobaltic oraz Fairplay XVI i Akul, które przejęły platformę po wyprowadzeniu jej z basenu Naftoportu od holowników portowych. Warunki pogodowe dla takich operacji są ściśle określone. Wiatr maksymalnie do 25 węzłów a fale nie większe niż 2 m. Nad całą operacją czuwał dowódca operacji holowania Tow Master – kapitan Dariusz Pańczyniak.

Platformę Giant Lotos Petrobaltic zakupił od firmy Maersk w czerwcu 2019 roku. To piąta i największa ze wszystkich jednostek należących do tej gdańskiej spółki. Zbudowana w 1986 r. w Japonii platforma została w pełni zmodernizowana w 2012 roku. Wcześniej platforma należąca do duńskiego armatora operowała na wodach Morza Północnego. Pod koniec września jednostka dotarła do Gdańska, gdzie poddano ją pracom przystosowawczym wymaganym do recertyfikacji oraz przeszkolono załogę. 22 października 2019 platforma została zarejestrowana przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i wpisana do rejestru statków morskich. Pływa pod polską banderą.

Przeznaczeniem Petro Giant są prace rekonstrukcyjne i wiertnicze na złożach bałtyckich Lotosu. Może ona wykonywać odwierty do głębokości 25 000 stóp (7 620 m). Pierwszym jej zadaniem będzie wykonanie rekonstrukcji siedmiu odwiertów na złożu B3 w celu zwiększenia wolumenu wydobycia węglowodorów.

Podstawowe parametry jednostki:

Długość: 84.00 m
Szerokość: 90.0 m
Długość nóg: 160 m
Wyporność: 24,284.6 t

 

(r) Fot. Grupa Lotos

comments