Na początku sierpnia załogi statków „Apatyth”, „Bazalt” i platformy Lotos Petrobaltic operującej na złożu B8 ćwiczyły zwalczanie rozlewów olejowych. Scenariusz ćwiczeń zakładał usuwanie plamy ropy naftowej. Podczas ćwiczeń użyto nowy system zbierania oleju z powierzchni wody za pomocą płytek hydrofobowych opracowany przy współpracy Uniwersytetu w Rostoku i Akademii Morskiej w Szczecinie.

 

Lotos Petrobaltic co roku przeprowadza na Bałtyku ćwiczenia i sprawdza swoje procedury w testując je w różnych scenariuszach. Tego lata scenariusz ćwiczeń zakładał usuwanie plamy ropy naftowej. Na samym początku ćwiczeń kierownik platformy powiadomił o zagrożeniu dyżurnego dyspozytora spółki LOTOS Petrobaltic na lądzie. Holownik Bazalt otrzymał funkcję koordynatora akcji, która miała zapobiec rozprzestrzenianiu się plamy olejowej. Dla szybkiego i skutecznego opanowania sytuacji na pomoc została wezwana Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR. Na pole naftowe B8 przybyła jej flagowa jednostka – wielozadaniowy statek ratowniczy Kapitan Poinc, który przejął dowodzenie akcją (OSC).

„Bazalt” i „Kapitan Poinc” ustawiły wydaną z „Bazalta” zaporę o długości 250 m, tworząc formację „J” i odwrotną „J”, a także formację „U”. Manewrując na różnych równoległych kursach, zagarniały ropę do tworzonych kieszeni zapory, a następnie przy użyciu swoich skimmerów (zbieraczek) usunęły ją z powierzchni morza. Po usunięciu największych plam decyzją OSC sprzęt SAR i Lotos Petrobalticu został podjęty z morza.



W ćwiczeniach wzięli też udział również przedstawiciele Uniwersytetu w Rostoku i Akademii Morskiej w Szczecinie, którzy opracowali system zbierania oleju z powierzchni wody za pomocą płytek hydrofobowych. „Kapitan Poinc” wypuścił z rufy przygotowany przez uczelnie sprzęt, aby zebrać pozostałości ropy naftowej i filmu olejowego. Zastosowane w tym systemie płytki hydrofobowe pochłaniają ropę, a następnie za pomocą włoka są zbierane na ląd do utylizacji.


W trakcie ćwiczeń poza działaniami operacyjnymi na morzu zostały przećwiczone procedury alarmowe i powiadamiania obejmujące cały łańcuch informacyjno-decyzyjny. W przypadku zagrożenia także dobra komunikacja to podstawa, dlatego Lotos Petrobaltic regularnie organizuje tego typu ćwiczenia.

(r) Fot. Lotos Petrobaltic

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 9_2008 copy
  • 3_2005
  • 8_2008 copy
  • jedynka03-2013
  • 3_2009 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 4_2006 copy
  • 1_2008 copy
  • 5_2007 copy
  • jedynka09-2014
  • 3_2006 copy
  • 062012
  • 7_2008 copy
  • 2_2006 copy
  • 7_2009 copy
  • 4_2008 copy
  • 1_2009 copy
  • jedynka12-2014
  • 1_2007 copy
  • 2_2008 copy
  • jedynka6-2014
  • 2_2005
  • 3_2008 copy
  • jedynka10-2014
  • 6_2005
  • 5_2009 copy
  • 10_2006 copy
  • 122012
  • 5_2006 copy
  • 092012
  • 7_2007 copy
  • 7_2006 copy
  • 1_2006 copy
  • 2_2009 copy
  • 4_2009 copy
  • 12_2006 copy
  • 8_2006 copy
  • 5_2008 copy
  • 3_2007 copy
  • 9_2006 copy
  • 2_2007 copy
  • 4_2005 copy
  • 6_2008 copy
  • 6_2006 copy
  • 11_2006 copy
  • 6_2007 copy
  • 4_2007 copy
  • 1_2005
  • jedynka12-2013
  • 5_2005 copy