Wiadomości

NAJNOWSZE

Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20% będzie opłacany ze środków unijnych.

Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci Lotos przy ul. Łopuszańskiej. Stacja ta to część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach Lotos. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią tego roku, kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku.

- Grupa Lotos w ramach swojej strategii do roku 2022 wskazała, jako jeden z priorytetów, rozwój projektów dotyczących paliw alternatywnych. Jest to działalność innowacyjna, z której istotne przychody mogą pojawić się w przyszłości – mówi Mateusz Bonca, prezes zarządu Grupy Lotos S.A.


Potrzebny wodór o czystości 99,999 %

Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski, a rafinerią w Gdańsku oraz ograniczy koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.

- Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza, że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny – podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji Grupy Lotos S.A. – Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne, w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.


1 kg wodoru na 100 km

Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 tony na godzinę. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie, czy przemyśle spożywczym. Ja na razie, tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.

Projekt Pure H2, realizowany przez Lotos, zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).

Lotos Paliwa do 2022 roku zamierza wprowadzić do oferty sprzedaży na stacjach własnych alternatywne paliwa dla transportu. Pierwszy etap to uruchomienie 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych przy autostradach A1 oraz A2 na trasie Trójmiasto-Warszawa (w obu kierunkach).

(r)

Powiat kościerski

pomorskie

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • jedynka03-2013
  • 10_2006 copy
  • 1_2006 copy
  • 4_2007 copy
  • 1_2009 copy
  • 3_2005
  • 3_2009 copy
  • 8_2006 copy
  • 3_2006 copy
  • 8_2008 copy
  • 2_2005
  • 4_2008 copy
  • 4_2009 copy
  • 1_2005
  • 3_2008 copy
  • 062012
  • 1_2007 copy
  • 7_2006 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 2_2008 copy
  • 7_2008 copy
  • jedynka12-2013
  • 122012
  • 6_2005
  • 092012
  • 7_2007 copy
  • jedynka6-2014
  • 5_2007 copy
  • 9_2008 copy
  • 11_2006 copy
  • 3_2007 copy
  • jedynka10-2014
  • 9_2006 copy
  • 6_2007 copy
  • 4_2006 copy
  • 5_2008 copy
  • 5_2005 copy
  • 5_2006 copy
  • jedynka12-2014
  • 12_2006 copy
  • 6_2006 copy
  • 2_2007 copy
  • 4_2005 copy
  • jedynka09-2014
  • 1_2008 copy
  • 6_2008 copy
  • 2_2009 copy
  • 2_2006 copy
  • 5_2009 copy
  • 7_2009 copy