Wiadomości

NAJNOWSZE

21 listopada 2019 w DCT Gdańsk uruchomiono pierwsze stałe połączenie kolejowe Euro China Train. Pociąg regularnie przyjeżdżać będzie z Xi'an w Chinach poprzez terminal lądowy Adampol Małaszewicze do morskiego terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk.

 

Przybycie pociągu otwiera zupełnie nowy rozdział w kontekście transportu intermodalnego, która zakłada stworzenie szybkiego i pewnego połączenia Chin z resztą świata. Polska od samego początku powstania inicjatywy była jej ważną i integralną częścią. Uroczystość jest zwieńczeniem wielomiesięcznych rozmów prowadzonych przez polskie władze i spółki: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Adampol oraz DCT Gdańsk, zaangażowanych w rozwój tej inicjatywy.

Pierwszy pociąg został uroczyście powitany przez przedstawicieli władz Polski oraz innych krajów. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej reprezentował podsekretarz stanu Grzegorz Witkowski. Wiceminister podziękował przedstawicielom spółek za wkład w rozwój transportu intermodalnego i podkreślił wysoką dynamikę rozwoju Portu Gdańsk w ostatnich latach.

Czas przejazdu kolejowego towarów z Chin do terminalu w Małaszewiczach (woj. lubelskie), jednego z największych terminali kolejowych o znaczeniu międzynarodowym w Polsce, trwa od 9 do 10 dni. Czas podróży z Małaszewicz do Gdańska to jedynie 1 lub 2 dni, a możliwe jest skrócenie całego tranzytu nawet do 10 dni. Przyjazd kolejnego pociągu z Chin planowany jest na grudzień, a regularne transporty cotygodniowe na tej trasie ruszą już od stycznia 2020.

 - Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. - Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie przyśpieszyć transport towarów z Chin nawet o 5 dni. Należy pamiętać również o mniejszej ilości operacji na kontenerze, co przekłada się na mniejsze koszty. Od dziś Port Gdańsk może zaoferować szybszą, tańszą i konkurencyjną wobec obecnie funkcjonujących rozwiązań usługę - dodaje prezes.

Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. na tle mapy połączenia Chin z Gdańskiem.

 

 

Kontenery przeładowywane będą na DCT Gdańsk, największym terminalu kontenerowym na Bałtyku. Od tego roku DCT wchodzi w skład grupy PSA - jednego z czołowych światowych operatorów terminali kontenerowych.

 - Od 2010 roku DCT Gdańsk obsługuje bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem, umożliwiając Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego  między Europą a Azją. Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Azją. Dziś jesteśmy świadkami uruchomienia stałego połączenia kolejowego między Chinami a Gdańskiem i cieszymy się, że możemy być częścią tego serwisu. To wartość dodana dla portu, rozszerzony wachlarz możliwości dla klientów. To dowód, że transport morski oraz lądowy mogą rozwijać się i współistnieć w harmonii, umacniając tym samym pozycję Portu Gdańsk i terminalu DCT jako północnej bramy dla najszybciej rozwijającego się regionu w Europie - powiedział  Cameron Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.

Firma Adampol, zaangażowana w utworzenie serwisu Euro China Train, od 20 lat prowadzi działalność w zakresie międzynarodowego i krajowego transportu samochodów osobowych, dostawczych i półciężarowych. Firma posiada do dyspozycji kilka tysięcy autotransporterów oraz kilkaset specjalistycznych wagonów.

- Firma Adampol ma już wieloletnie doświadczenie w przeładunkach pociągów z Chin na swoim terminalu na granicy polsko-białoruskiej, a każdego dnia przez Małaszewicze przejeżdża 19 pociągów ze wszystkich najważniejszych chińskich terminali lądowych - mówi Elena Łukanowa, prezes zarządu Adampol S.A. - Połączenie między terminalem lądowym Adampol Małaszewicze a terminalem morskim DCT Gdańsk otwiera wiele szlaków transportowych, które będą konkurencyjne w stosunku do istniejących, np. tych prowadzących z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii czy Skandynawii i mogą zostać zastąpione, a w rezultacie przyspieszone aż do 5 dni. Alternatywne szlaki transportowe, które tworzy jeszcze bardziej umocni pozycję portu Gdańsk w Europie - dodaje Elena Łukanowa.

 

(r) Tekst i fot. portgdansk.pl

 

Powiat kościerski

pomorskie

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 4_2009 copy
  • 11_2006 copy
  • 2_2005
  • 4_2006 copy
  • 8_2008 copy
  • 3_2008 copy
  • 4_2007 copy
  • 2_2007 copy
  • 1_2006 copy
  • 7_2006 copy
  • 3_2009 copy
  • 4_2008 copy
  • 6_2007 copy
  • 7_2008 copy
  • 5_2007 copy
  • 5_2005 copy
  • 092012
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 7_2007 copy
  • jedynka12-2013
  • 1_2008 copy
  • 7_2009 copy
  • 1_2009 copy
  • 3_2005
  • 8_2006 copy
  • jedynka03-2013
  • jedynka12-2014
  • 5_2008 copy
  • 6_2006 copy
  • 9_2008 copy
  • 2_2006 copy
  • 2_2008 copy
  • 5_2006 copy
  • jedynka09-2014
  • 3_2007 copy
  • 4_2005 copy
  • 9_2006 copy
  • 10_2006 copy
  • 12_2006 copy
  • 6_2008 copy
  • 3_2006 copy
  • jedynka6-2014
  • 6_2005
  • 1_2005
  • 2_2009 copy
  • jedynka10-2014
  • 122012
  • 5_2009 copy
  • 062012
  • 1_2007 copy