Pomorska Kolej Metropolitalna będzie zelektryfikowana na linii Kościerzyna - Gdynia. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Pomorza. Powstanie tez nowy przystanek Gdańsk Firoga.

85 proc. – tyle wyniesie dofinansowanie do elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2020-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie korzystający z linii PKM będą po niej jeździć szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie ogłosiło wyniki konkursu, w ramach którego samorząd województwa otrzyma 85 proc. dofinansowania na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga. Projekt zgłoszony przez Pomorską Kolej Metropolitalną znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez CUPT projektów, które uzyskały wymaganą liczbę punktów. Dzięki temu z przewidywanych 89 mln zł kosztów realizacji całego projektu aż 61,7 mln zł dołoży Unia Europejska.

- Staraliśmy się o 85-procentowe dofinansowanie z UE planowanej przez nas inwestycji i tyle otrzymaliśmy - mówi Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Cieszymy się, że znaleźliśmy się w gronie trzech pierwszych projektów najwyżej ocenionych przez CUPT w tym konkursie. Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Ta inwestycja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2017 roku przejechało ponad 3 miliony pasażerów.  

Pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na stacji w Kościerzynie.

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

- Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśnia Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego nadzorujący projekt PKM. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie. Dzięki temu od 2023 z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiasta jeszcze szybciej i wygodniej niż obecnie.

Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

- Dlatego już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Rejon ten rozwija się już tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ – dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską „dolinę krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.

(r)
 

 

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 2_2009 copy
  • jedynka12-2014
  • 2_2008 copy
  • 2_2007 copy
  • 8_2006 copy
  • 3_2009 copy
  • 6_2006 copy
  • 2_2006 copy
  • 7_2008 copy
  • 1_2006 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • jedynka6-2014
  • 6_2007 copy
  • 7_2006 copy
  • 7_2009 copy
  • 4_2009 copy
  • 3_2008 copy
  • 9_2008 copy
  • jedynka09-2014
  • 4_2008 copy
  • 10_2006 copy
  • 9_2006 copy
  • 3_2007 copy
  • 4_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • 8_2008 copy
  • 5_2009 copy
  • 4_2005 copy
  • 062012
  • 3_2006 copy
  • 5_2006 copy
  • 1_2008 copy
  • 122012
  • 6_2005
  • 7_2007 copy
  • 4_2007 copy
  • 6_2008 copy
  • 5_2007 copy
  • 2_2005
  • 11_2006 copy
  • 1_2007 copy
  • jedynka03-2013
  • 092012
  • 1_2005
  • 3_2005
  • 1_2009 copy
  • jedynka10-2014
  • 5_2008 copy
  • jedynka12-2013
  • 12_2006 copy