Budowa drogi ekspresowej S6 biegnącej od Szczecina do Trójmiasta, gdzie będzie się łączyć z autostradą A1 oraz drogą ekspresową S7 przez Elbląg w kierunku Warszawy będzie związana z budową drugiej obwodnicy Trójmiasta. Właśnie podpisano umowy na budowę dwóch odcinków przyszłej obwodnicy.
Droga ekspresowa S6 ma połączyć Szczecin z Trójmiastem przez Police, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk, Lębork, Bożepole Wielkie, Luzino, Szemud, Chwaszczyno, Gdynię Wielki Kack. Tu trasa, zwana potocznie Trasą Kaszubską (odcinek od Lęborka) łączyć się będzie z obecną obwodnicą. W Chwaszczynie powstanie węzeł, z którego będzie można wjechać na nową, południowa obwodnicę Trójmiasta. Będzie przebiegała przez Miszewo, Żukowo i Gdańsk Południe. Połączy się z początkiem autostrady A1 oraz drogą ekspresową S7.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na projekt budowę dwóch odcinków nowej obwodnicy. Pierwszy, Chwaszczyno - Żukowo o długości 16,3 km zbuduje Budimex za ponad 715 mln zł. W ramach tego odcinka powstanie węzeł w Miszewie i dokończony zostanie węzeł w Chwaszczynie. Drugi odcinek o długości 16 km wraz z budową obwodnicy Żukowa o długości 7 km zbuduje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia za 777 mln zł. Powstanie węzeł Żukowo oraz Lublewo. Sama obwodnica Żukowa powstanie na odcinku Glincz (droga krajowa nr 20 Kościerzyna - Gdynia) i Przyjaźń (droga krajowa nr 7 Żukowo - Gdańsk).
W województwie pomorskim budowane są już trzy odcinki S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 40 km. Pięć innych odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ok. 70 km między Słupskiem a Bożympolem Wielkim znajduje się w fazie przetargów.
Całość trasy S6 w województwach zachodniopomorskim i pomorskim, łącznie z nową obwodnicą Trójmiasta będzie oddana do ruchu w 2025 r. Będzie to w sumie blisko 200 km drogi ekspresowej.
(ak)