Samorząd województwa pomorskiego kupi dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne. Będą to znane już pomorskim pasażerom składy Impuls budowane w Nowym Sączu. Koszt zakupu to blisko 70 mln zł. Jest też przewidziana opcja na dokupienie dodatkowych 29 pojazdów.

 

Umowę z firmą NWEAG podpisali 23 sierpnia 2022 r. marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna oraz prezes nowosądeckiego zakładu Zbigniew Konieczek.

 
Miejsce podpisania umowy nie było przypadkowe. Odbyło się ono na pokładzie 46-letniego pojazdu EN57, który cały czas wozi pasażerów. – Chcemy konsekwentnie rozwijać kolejowy transport na Pomorzu i zwiększać komfort podróży. Dlatego kupujemy kolejne nowoczesne pociągi – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Nowe pociągi będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi.

 

Podpisana umowa obejmuje dostawę dwóch wieloczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszy to skład przeznaczony do ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi, dłuższy obsługiwać będzie ruch aglomeracyjny w rejonie Trójmiasta. Oczywiście, obydwa nowe pojazdy będą mogły wyjeżdżać na inne zelektryfikowane linie kolejowe w regionie. – Jesteśmy w stanie dostarczyć pierwszy pojazd pod koniec 2023 r. – zapowiada prezes NEWAG Zbigniew Konieczek. Jest też szansa, że nowych Impulsów będzie dużo więcej.

 

Zawarta umowa przewiduje również tzw. prawo opcji. – Chodzi o to, że możemy zwiększyć zamówienie o kolejnych 10 pojazdów pierwszego typu lub 19 drugiego. Będzie to jednak zależeć od uzyskania unijnego dofinansowania – wyjaśnia marszałek Struk. – Liczyliśmy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety przez politykę rządu tego wsparcia możemy nie uzyskać – dodaje. Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027” to wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 1,1 mld zł. 

Decyzja o skorzystaniu z opcji musi zostać podjęta do końca marca 2023 r. Kolejowa inwestycja sprawi, że w ciągu kilku lat może udać się całkowicie wymienić tabor w województwie pomorskim.

 

Fot. Aleksander Olszak / UMWP

 

 

 

 

 

 

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 16 lat

  • 6_2006 copy
  • 3_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • 3_2007 copy
  • 4_2006 copy
  • 4_2008 copy
  • 5_2007 copy
  • jedynka6-2014
  • 10_2006 copy
  • 3_2008 copy
  • 1_2009 copy
  • 2_2005
  • 12_2006 copy
  • 8_2006 copy
  • 11_2006 copy
  • 1_2006 copy
  • 9_2006 copy
  • 7_2008 copy
  • 9_2008 copy
  • 7_2007 copy
  • 092012
  • 8_2008 copy
  • 062012
  • 4_2005 copy
  • 2_2009 copy
  • 2_2007 copy
  • jedynka12-2014
  • 6_2007 copy
  • 1_2008 copy
  • 2_2008 copy
  • jedynka10-2014
  • 5_2008 copy
  • 7_2006 copy
  • 5_2006 copy
  • 2_2006 copy
  • jedynka12-2013
  • 7_2009 copy
  • 3_2005
  • 5_2009 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • jedynka09-2014
  • 3_2009 copy
  • 6_2005
  • 122012
  • 4_2009 copy
  • 4_2007 copy
  • 6_2008 copy
  • 1_2007 copy
  • jedynka03-2013
  • 1_2005