Samorząd województwa pomorskiego kupi dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne. Będą to znane już pomorskim pasażerom składy Impuls budowane w Nowym Sączu. Koszt zakupu to blisko 70 mln zł. Jest też przewidziana opcja na dokupienie dodatkowych 29 pojazdów.
Umowę z firmą NWEAG podpisali 23 sierpnia 2022 r. marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna oraz prezes nowosądeckiego zakładu Zbigniew Konieczek.
Miejsce podpisania umowy nie było przypadkowe. Odbyło się ono na pokładzie 46-letniego pojazdu EN57, który cały czas wozi pasażerów. – Chcemy konsekwentnie rozwijać kolejowy transport na Pomorzu i zwiększać komfort podróży. Dlatego kupujemy kolejne nowoczesne pociągi – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Nowe pociągi będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi.
Podpisana umowa obejmuje dostawę dwóch wieloczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszy to skład przeznaczony do ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi, dłuższy obsługiwać będzie ruch aglomeracyjny w rejonie Trójmiasta. Oczywiście, obydwa nowe pojazdy będą mogły wyjeżdżać na inne zelektryfikowane linie kolejowe w regionie. – Jesteśmy w stanie dostarczyć pierwszy pojazd pod koniec 2023 r. – zapowiada prezes NEWAG Zbigniew Konieczek. Jest też szansa, że nowych Impulsów będzie dużo więcej.
Zawarta umowa przewiduje również tzw. prawo opcji. – Chodzi o to, że możemy zwiększyć zamówienie o kolejnych 10 pojazdów pierwszego typu lub 19 drugiego. Będzie to jednak zależeć od uzyskania unijnego dofinansowania – wyjaśnia marszałek Struk. – Liczyliśmy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety przez politykę rządu tego wsparcia możemy nie uzyskać – dodaje. Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027” to wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 1,1 mld zł.
Decyzja o skorzystaniu z opcji musi zostać podjęta do końca marca 2023 r. Kolejowa inwestycja sprawi, że w ciągu kilku lat może udać się całkowicie wymienić tabor w województwie pomorskim.
Fot. Aleksander Olszak / UMWP