Wiadomości

NAJNOWSZE

Realizacja tej inwestycji będzie dla gdyńskiego portu jednym z najważniejszych skoków rozwojowych w jego historii. Pozwoli na zawijanie do niego największych – nawet 400-metrowych – kontenerowców. Strategiczna inwestycja polegająca na rozbudowie obrotnicy i pogłębieniu portowych akwenów wchodzi właśnie w fazę realizacji. 11 września została podpisana umowa z wykonawcą pierwszego etapu prac.

Obrotnica to miejsce w porcie przeznaczone do wykonywania manewrów tak, aby wpływające do niego statki mogły bezpiecznie wejść do basenów portowych oraz swobodnie zmieniać kurs lub swoje ustawienie. Inwestycja, która już za moment rozpocznie się w Porcie Gdynia sprawi, że stanie się on drugim – po Gdańsku – głębokowodnym portem w kraju, zdolnym do przyjmowania największych statków. Podczas Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2017, w obecności Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka, została podpisana umowa na prace budowlane w ramach pierwszego etapu projektu.
 
Rozbudowa Obrotnicy nr 2 będzie prowadzona w ramach projektu inwestycyjnego pn. „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etap I”. Poza rozbudową Obrotnicy z 400 do 480 metrów, będzie ona polegać także na przebudowie Pirsu nr III oraz robotach czerpalnych. Umożliwi to zawijanie do Gdyni znacznie większych jednostek: o długości do 400 m, szerokości do 58 m i zanurzeniu do -15 m. Obecne maksymalna długość zawijających do portu statków to 330 m, a ich maksymalne zanurzenie wynosi -13 m. Wraz z przebudową poprawie ulegną także warunki nawigacyjne i stan bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.

W pierwszej kolejności rozbudowana zostanie obrotnica i właśnie tych prac dotyczy podpisana 11 września umowa. Ma ona być gotowa wiosną 2018 roku. Proponując najkorzystniejszą cenę w procedurze przetargowej – 27,7 mln zł brutto – wykonawcą robót zostało konsorcjum pod kierownictwem firmy PORR SA. Poszerzenie wejścia wewnętrznego (ze 100 m do 140 m) oraz pogłębienie portu (z -13,5 m do -16 m) będą realizowane przez Zarząd Portu Gdynia w kolejnych etapach. Równolegle Urząd Morski realizować będzie prace na torze podejściowym do portu.
 
– Nowa obrotnica to kolejny milowy krok w 95-letniej historii naszego portu – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. – Inwestycja ta umożliwi zawijanie do gdyńskiego portu statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem i innymi kontynentami. Nowa obrotnica to przede wszystkim spełnienie oczekiwań operatorów żeglugowych i szansa na wzrost przeładunków kontenerów w Gdyni – dodaje.
 
Łączny koszt inwestycji to 200 mln zł netto po stronie Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA oraz 100 mln zł netto, które wyłoży Urząd Morski.

(r)

Powiat kościerski

pomorskie

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 2_2009 copy
  • 10_2006 copy
  • 6_2007 copy
  • 8_2006 copy
  • 1_2009 copy
  • 6_2008 copy
  • 6_2006 copy
  • 3_2007 copy
  • 2_2008 copy
  • 11_2006 copy
  • 8_2008 copy
  • 4_2006 copy
  • jedynka6-2014
  • jedynka03-2013
  • 7_2006 copy
  • 4_2005 copy
  • 062012
  • 5_2007 copy
  • 4_2009 copy
  • 4_2007 copy
  • 7_2008 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 2_2007 copy
  • 3_2006 copy
  • 2_2005
  • 4_2008 copy
  • 3_2009 copy
  • 092012
  • jedynka12-2013
  • 5_2009 copy
  • 5_2005 copy
  • 1_2005
  • jedynka09-2014
  • 9_2006 copy
  • jedynka10-2014
  • 1_2006 copy
  • 5_2008 copy
  • 6_2005
  • 1_2007 copy
  • 122012
  • 9_2008 copy
  • 2_2006 copy
  • jedynka12-2014
  • 5_2006 copy
  • 3_2005
  • 12_2006 copy
  • 1_2008 copy
  • 3_2008 copy
  • 7_2009 copy
  • 7_2007 copy