W portach Gdańsku i Gdyni przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG. W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki ze skroplonym gazem ziemnym. To pierwsze tego typu operacje w Polsce.

 

Bunkrowanie LNG (ang. liquefied natural gas - płynny gaz ziemny) w Polsce stało się faktem. Łącznie, w obu portach, z czterech cystern do zbiorników statków "Fure Valo" i "Ireland" wtłoczono 72 tony paliwa LNG (42.800 Nm3).

 

Możliwość bunkrowania statków jednym z najczystszych paliw dostępnym na rynku pozycjonuje porty w Gdyni i Gdańsku jako kolejne "zielone porty" sieci bazowej TEN-T. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, porty morskie w Polsce zobligowane są do zapewnienia tego rodzaju usługi.

- Nasi eksperci wzięli udział w kilkudziesięciu spotkaniach, warsztatach i konferencjach podczas których, dzieli się wiedzą z zakresu LNG. Ich profesjonalizm, zaangażowanie oraz wkład merytoryczny przyczynił się do powstania regulacji i procedur, z których dzisiaj korzystać mogą inni - komentuje Adam Meller - prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Polskie porty mają teraz swoje pięć minut. Prowadzimy ogromne programy inwestycyjne, pozyskujemy nowe kontrakty. Robimy to wszystko, by po pierwsze odpowiadać na bieżące potrzeby rynku, a po drugie przygotować się na to, co przyniesie przyszłość. Jednym z elementów tej przyszłości są właśnie jednostki napędzane skroplonym gazem ziemnym - tłumaczy Łukasz Greinke, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Oba porty do zasilania jednostek LNG przygotowywały się od dawna. Przeprowadzały ćwiczenia ratowniczo-górnicze, opracowywały procedury i regulacje, dzięki którym w tym miesiącu zostały przeprowadzone operacje bunkrowania.

Trójmiejskie porty wdrażając usługę bunkrowania LNG odpowiadają na potrzeby rynku, który - z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych - bardzo szybko zmienia stosowane w transporcie morskim technologie. LNG jako ekologiczne paliwo podczas spalania emituje do atmosfery mniej szkodliwych zanieczyszczeń niż np. węgiel. Kolejną zaletą LNG jest możliwość skraplania gazu ziemnego, w wyniku czego jego objętość zmniejsza się około 600 razy, co prowadzi do zmniejszenia kosztów magazynowania i transportu tego gazu.

Statki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG coraz częściej opuszczają stocznie, co stanowi poważne wyzwanie dla portów w zakresie obsługi tych jednostek. Obecnie porty w Gdyni i Gdańsku zapewniają bunkrowania statków LNG sposobem autocysterna-statek. W przyszłości pojawi się również alternatywa w postaci mobilnego punktu bunkrowania w technologii ship-to-ship.

Źródło: portgdansk.pl

Fot. Tadeusz Urbaniak/port.gdynia.pl/www.portgdansk.pl

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 16 lat

  • 6_2006 copy
  • 6_2005
  • 5_2009 copy
  • 12_2006 copy
  • 062012
  • 4_2009 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 092012
  • 7_2006 copy
  • 3_2009 copy
  • 1_2007 copy
  • 1_2006 copy
  • 4_2008 copy
  • 4_2005 copy
  • 11_2006 copy
  • 1_2005
  • 7_2007 copy
  • 5_2005 copy
  • 9_2006 copy
  • 2_2005
  • 9_2008 copy
  • 2_2007 copy
  • 1_2008 copy
  • 3_2005
  • 5_2007 copy
  • jedynka09-2014
  • 2_2006 copy
  • 1_2009 copy
  • jedynka12-2014
  • 3_2008 copy
  • 3_2007 copy
  • jedynka12-2013
  • 7_2008 copy
  • 122012
  • 2_2008 copy
  • 5_2008 copy
  • 8_2006 copy
  • jedynka03-2013
  • 6_2008 copy
  • 3_2006 copy
  • 4_2007 copy
  • jedynka10-2014
  • 2_2009 copy
  • 7_2009 copy
  • 8_2008 copy
  • 10_2006 copy
  • 6_2007 copy
  • 4_2006 copy
  • 5_2006 copy
  • jedynka6-2014