Drukuj
Nadrzędna kategoria: WYDARZENIA

Konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska i Westa Building stworzy w Gdyni sieć nowoczesnych ładowarek dla elektrobusów. To aż 22 standardowe stacje w różnych dzielnicach i 7 tzw. szybkich ładowarek, a do tego jeszcze nowe miejsca postojowe i rozbudowa bazy na Pogórzu. Po tej inwestycji Gdyni będzie gotowa na wprowadzenie do użytku kolejnych tzw. zeroemisyjnych pojazdów.

Więcej nowoczesnych pojazdów

W Gdyni w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy pojawią się nowe stacje ładowania. Tym samym mieszkańcy kilku dzielnic skorzystają z cichych i zeroemisyjnych busów napędzanych energią elektryczną. Zastąpią spalinowe autobusy, które kursują na już działających liniach.

Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej rozstrzygnęło przetarg na budowę sieci ładowarek dla tych pojazdów. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza, oferując za dwie części zamówienia odpowiednio 5 039 713,77 złotych i 7 493 986,23 złotych.

Ładowarki na zajezdni i na pętlach

Inwestycja obejmuje budowę 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA na Pogórzu.

Szybkie ładowanie pozwoli na wykorzystanie nowoczesnych elektrobusów na planowanych trasach biegnących do pętli przy Domu Marynarza, Dworca Morskiego (Muzeum Emigracji), ul. Godebskiego na Oksywiu, pętli na Witominie-Leśniczówce i Placu Kaszubskiego.

Pozostałe stacje pozwolą na ładowanie baterii w już istniejącej zajezdni przy ul. Platynowej na Pogórzu, gdzie zresztą zostanie też przy okazji przebudowany plac manewrowy, powstaną nowe miejsca postojowe, a pracownicy przejdą szkolenie do obsługi nowego sprzętu.

Elektromobilność po gdyńsku

Elektrobusy tym samym trafią na już znane mieszkańcom linie 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne kursy N40 i N94. Łącznie to 16 standardowych i 8 przegubowych pojazdów, na które miasto otrzymało wcześniej duże, sięgające blisko 70 milionów złotych dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Z tych samych środków jest dofinansowana też budowa infrastruktury.


Konsorcjum, które wygrało przetarg będzie musiało zmieścić się z wykonaniem obu etapów zamówienia w terminach wynoszących odpowiednio 17 i 18 miesięcy od momentu podpisania umowy.

 

Kamil Złoch, UM Gdynia

Fot. gdynia.pl