Pierwszy w historii portu statek z napędem na gaz (LNG) i pierwszy na świecie tego typu- m/v „Greenland zawinął na trzy doby do portu gdyńskiego. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Bułgarskim.
„Greenland” jest pierwszym na świecie statkiem tego typu z napędem LNG do przewozu cementu oraz innych ładunków proszkowych - takich jak m.in. szlaka (żużel) czy popiół. Statek o długości blisko 110 m i szerokości 15 m został zbudowany w 2015 roku i pływa pod banderą Bahama. Jego nośność to 5.875 DWT oraz pojemność 3.600 GRT. Statek jest wyposażony w pełni zautomatyzowany system załadunku i rozładunku cementu. M/v „Greenland” przybył do Gdyni w niedzielę, 24 stycznia po ładunek cementu z Przemiałowni Cemex Polska, zlokalizowanej przy Nabrzeżu Bułgarskim.
Pobyt statku w gdyńskim porcie był okazją do wizyty na jednostce przedstawicieli PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. - lidera na rynku sprzedaży paliwa gazowego i handlowej obsługi klientów oraz grupy Wartsila - wiodącego światowego producenta silników okrętowych zasilanych LNG. W czasie spotkania PGNiG Obrót Detaliczny, reprezentowanego przez prezesa zarządu,Tomasza Bukowskiego, przedstawiono możliwość bunkrowania statków paliwem gazowym. Biorąc pod uwagę perspektywę rozwoju rynku LNG, obie spółki - PGNiG Obrót Detaliczny oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podjęły decyzję o powołaniu zespołu, w skład którego wejdą przedstawiciele obu spółek, w celu wypracowania standardów oraz procedur obsługi bunkrowania statków LNG w Porcie Gdynia.
(r)