Drukuj
Nadrzędna kategoria: Pomorze


Na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego odbyła się V Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego, której partnerem strategicznym był Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

Tegoroczna konferencja poświęcona była tematyce "Porty morskie - konkurencyjność i innowacje", w ramach której poruszono szeroko pojętą problematykę związaną z portami, począwszy od kwestii struktury prawno-organizacyjnej zarządów portów, poprzez systemy zarządzania środowiskowego, strategie rozwoju portów, skończywszy na zagadnieniach dotyczących konkurencyjności portów i ich zrównoważonego rozwoju.

Z ramienia Portu Gdańsk w panelu poświęconym właśnie konkurencyjności i innowacjom udział wzięła prezes zarządu ZMPG S.A. - Dorota Raben, która wraz z pozostałymi uczestnikami debaty, w tym z przedstawicielami samorządu miejskiego zrelacjonowała uczestnikom konferencji aktualną sytuację w Porcie Gdańsk. Omówiła sposób, w jaki gdański port sukcesywnie podnosi swoją konkurencyjność i pozycję na rynku nie tylko krajowym, ale i zagranicznym, na których innowacyjność i unowocześnianie rozwiązań logistycznych są szczególnie ważne i doceniane.

Zmiany infrastrukturalne zachodzące obecnie w porcie obejmują bardzo szerokie spektrum zagadnień: inwestycje w terminale przeładunkowe, infrastrukturę dostępową (zarówno morską, jak i lądową), ale także inwestycje podnoszące bezpieczeństwo w porcie, przedsięwzięcia hydrotechniczne, czy teletechniczne. Podczas debaty podkreślono również niebagatelne znaczenie inwestycji realizowanych przez samorządy, Urząd Morski oraz prywatnych inwestorów, które obok przedsięwzięć podejmowanych przez sam zarząd portu odgrywają istotną rolę w procesie sukcesywnego i konsekwentnego budowania pozycji polskich portów na rynku logistycznym.

To właśnie dzięki nim możliwe jest odnotowywanie w gospodarce morskiej regularnych rekordów przeładunkowych. W konsekwencji przeprowadzonych licznych inwestycji dokonała się ogromna poprawa warunków dostępowych do portów. To z kolei daje podstawy do prognozowania trendów wzrostowych na lata kolejne i obserwowania coraz większego zainteresowania portami polskimi, wśród których Port Gdańsk w ostatnim roku zanotował aż 11-procentowy wzrost w wolumenie przeładunkowym, osiągając rekordowy poziom - blisko 36 mln ton przeładunków i uzyskując tym samym aż 46,5% udziału w polskim rynku morskim.

(r)