Drukuj
Nadrzędna kategoria: Pomorze

 

Rząd na wtorkowym posiedzeniu przyjął wieloletni program „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Oznacza to, że Mierzeja Wiślana będzie przekopana.

Decyzja Rady Ministrów oznacza zapewnienie funduszy na realizację inwestycji. Program określa m.in. sposób przygotowania i realizacji kanału żeglugowego w latach 2016–2022 oraz koszty w latach 2017-2022. Wykonawcą będzie Urząd Morski w Gdyni. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 880 mln zł.

Inwestycja obejmuje: budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę toru wodnego od Zatoki Elbląskiej do wybranej lokalizacji kanału, modernizację wejścia do Portu Elbląg – na odcinku od Zalewu Wiślanego do mostu w Nowakowie.

Zasadniczym celem przedsięwzięcia jest zapewnienie i poprawa bezpieczeństwa i obronności państwa i regionu oraz umożliwienie wzrostu społeczno-gospodarczego poprzez wybudowanie drogi wodnej, zapewniającej swobodny i całoroczny dostęp statków morskich wszystkich bander do Elbląga, morskiego portu Unii Europejskiej - mówi komunikat Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Zrównoważony rozwój Elbląga i regionu Zalewu Wiślanego wymaga rozwiązania sprawy dostępności do Bałtyku zarówno portu Elbląg, jak i całego akwenu – podkreśla Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Brak swobodnego połączenia akwenu z Morzem Bałtyckim, które w całości podlegałoby polskiej jurysdykcji, stanowi zasadniczy czynnik ograniczający możliwość rozwoju na obszarze gmin sąsiadujących bezpośrednio lub pośrednio z Zalewem Wiślanym.

(r) Fot. Materiały prasowe MGMiŻŚ

Wizualizacja przekopu opublikowana przez Urząd Morski w Gdyni.