Dwa tory i elektryfikację linii Bydgoszcz - Gdynia zapowiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński. W 2023 roku ma zakończyć się modernizacja linii kolejowej nr 2011, łączącej Gdynię z Bydgoszczą, warta niemal miliard złotych.

Linia kolejowa na odcinku Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz zostanie zelektryfikowana i poszerzona do dwóch torów. Łącznie zmodernizowanych zostanie ponad 150 km linii. – Inwestycja z Krajowego Programu Kolejowego zwiększy możliwości sieci kolejowej na Pomorzu. Zapewnione będą lepsze podróże na regionalnych i międzyregionalnych trasach. Polskie Linie Kolejowe stworzą także lepsze możliwości dla przewozu towarów ze Śląska do portu w Gdyni – tłumaczy Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
 
W poniedziałek 25 września przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i wykonawcy, spółki Egis Poland, podpisali umowę na opracowanie dokumentacji projektowej trzech odcinków: Kościerzyna - Gdynia (nr 201), Somonino - Kartuzy (nr 214) i Glincz - Kartuzy (nr 229). Wartość podpisanej umowy to prawie 16 mln zł netto.
 
Oprócz przekształcenia trasy w dwutorową, na odcinku Kościerzyna - Gdynia wymienionych zostanie 88 rozjazdów. Pasażerowie zyskają łatwiejszy dostęp do kolei m.in. dzięki budowie i modernizacji 33 peronów. Perony będą wyższe, dłuższe i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo komfort podróżowania poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet o 40 km/godz. szybciej niż obecnie – z prędkością do 140 km/godz. Oznacza to, że czas przejazdu na trasie Kościerzyna - Gdynia Główna skróci się do około 1 godziny (z obecnych 1h 16 min).
 
Modernizacja usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni. Zmodernizowana linia 201 będzie służyć jako alternatywna trasa dla bardzo obciążonego połączenia przez Tczew i Pruszcz Gdański. Szacuje się, że dzięki temu na północ kraju będzie mogło docierać nawet dwa razy więcej pociągów niż obecnie. Po przebudowie linii pociągi towarowe zwiększą prędkość ponad dwukrotnie: z 20-50 km/godz. do 100 km/godz.
 
– Inwestycja przede wszystkim poprawi dostęp kolejowy do portu w Gdyni. W tej chwili wszystkie pociągi towarowe jadą linią przez Tczew - Gdańsk do Gdyni, a potem pociągi będą mogły jeździć linią zmodernizowaną, praktycznie nową na odcinku przez Bydgoszcz – Maksymilianowo - Kościerzynę do Gdyni – wyjaśnił wiceminister Smoliński.

Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, Etap I” ma szacunkową wartość 893 mln zł. Etap projektowania ma zakończyć się pod koniec 2019 r. Następnie zostanie ogłoszony przetarg na prace budowlane, które mają potrwać 36 miesięcy, czyli do 2023 roku. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Łączny koszt inwestycji kolejowych zaplanowanych w najbliższych latach dla województwa pomorskiego to ok. 6 miliardów zł. Stanowi to niemal 10 proc. środków krajowych w obecnej perspektywie unijnej przeznaczonych na inwestycje kolejowe w kraju.

(r) Fot. Adam Kiedrowski

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 8_2006 copy
  • jedynka12-2014
  • 6_2008 copy
  • 4_2005 copy
  • 4_2007 copy
  • 3_2008 copy
  • 7_2008 copy
  • 3_2007 copy
  • 5_2006 copy
  • 6_2006 copy
  • 092012
  • 3_2005
  • 4_2009 copy
  • 2_2008 copy
  • 2_2007 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 8_2008 copy
  • 7_2006 copy
  • 1_2007 copy
  • jedynka03-2013
  • 9_2008 copy
  • 2_2009 copy
  • 1_2005
  • jedynka09-2014
  • 4_2008 copy
  • 5_2009 copy
  • jedynka6-2014
  • 12_2006 copy
  • 7_2007 copy
  • 4_2006 copy
  • 9_2006 copy
  • 11_2006 copy
  • 5_2007 copy
  • 1_2006 copy
  • 6_2005
  • 2_2006 copy
  • 062012
  • 5_2005 copy
  • 1_2008 copy
  • 122012
  • 1_2009 copy
  • 3_2009 copy
  • 2_2005
  • jedynka10-2014
  • 7_2009 copy
  • 5_2008 copy
  • jedynka12-2013
  • 6_2007 copy
  • 10_2006 copy
  • 3_2006 copy