Przedstawiciele Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA podpisali w środę, 30 maja 2018 r., umowę na unijne dofinansowanie  projektu pt. „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga”.

Oznacza to, że dojdzie do elektryfikacji linii kolejowych Kościerzyna - Trójmiasto i Kartuzy - Trójmiasto. Linie elektryfikowane przez samorząd Pomorza połączą się z elektryfikacją wykonywaną przez państwową spółkę PKP PLK.

 

O tym, że Unia Europejska dofinansuje w 85 procentach elektryfikację linii PKM oraz budowę dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga wiadomo już od marca br., kiedy to Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie ogłosiło w marcu wyniki konkursu. Projekt zgłoszony przez PKM SA znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez CUPT projektów, które uzyskały wymaganą liczbę punktów i zdobyły unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dzięki temu z przewidywanych 89 mln zł kosztów realizacji całego projektu aż 61,7 mln zł pokryje Unia Europejska.

 

- Staraliśmy się o 85-procentowe dofinansowanie z UE planowanej przez nas inwestycji i tyle otrzymaliśmy – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2020-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2017 roku przejechało ponad 3 miliony pasażerów.

 

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

(r)

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 16 lat

  • 6_2005
  • 1_2007 copy
  • 3_2008 copy
  • jedynka10-2014
  • 3_2005
  • 10_2006 copy
  • 3_2009 copy
  • 3_2006 copy
  • 1_2006 copy
  • 11_2006 copy
  • jedynka6-2014
  • 4_2008 copy
  • 6_2007 copy
  • 2_2008 copy
  • 7_2008 copy
  • 4_2009 copy
  • 1_2005
  • 5_2007 copy
  • 4_2006 copy
  • 062012
  • 9_2008 copy
  • 6_2008 copy
  • 7_2007 copy
  • 8_2008 copy
  • jedynka09-2014
  • jedynka-pazdziernik2012
  • jedynka03-2013
  • 12_2006 copy
  • 1_2009 copy
  • 6_2006 copy
  • 8_2006 copy
  • 092012
  • 4_2007 copy
  • 2_2006 copy
  • 3_2007 copy
  • 5_2009 copy
  • 1_2008 copy
  • 5_2005 copy
  • 2_2009 copy
  • 4_2005 copy
  • jedynka12-2014
  • jedynka12-2013
  • 7_2006 copy
  • 9_2006 copy
  • 2_2007 copy
  • 7_2009 copy
  • 5_2006 copy
  • 2_2005
  • 122012
  • 5_2008 copy