PKP Szybka Kolej Miejska uzyska ponad 160 milionów złotych z funduszy unijnych. Pieniądze pozwolą na zakup 10 pociągów. W środę w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano umowę o dofinansowanie projektu.

- Trudno wyobrazić sobie komunikację w aglomeracji trójmiejskiej bez SKM. Jej istnienie jest nie do przecenienia. Zatem te 160 mln zł to doskonała wiadomość dla całego Pomorza – podkreślił wojewoda Dariusz Drelich.

W uroczystości wzięli udział Witold Słowik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Mirosław Andrzej Antonowicz, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP Szybka Kolej Miejsca w Trójmieście sp. z o.o.

Umowę o dofinansowanie podpisali Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP Szybka Kolej Miejsca w Trójmieście sp. z o.o.

Wartość inwestycji to 393,8 mln zł, a unijnego dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 - 160 mln zł.

- Umowa oznacza, że finansowanie unijne dla tej inwestycji jest już pewne - powiedział Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju. - Już w latach 70-tych, gdy przyjeżdżałem na Wybrzeże z rodzicami, podziwiałem trójmiejską SKM. Już wtedy była stawiana za wzór – wspominał wiceminister.

Nowe pociągi (tzw. elektryczne zespoły trakcyjne) będą jeździć na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork. Będą dostosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem. Spółka kupi też urządzenia, które pozwolą utrzymać pociągi, m.in. sprzęt do czyszczenia i podnośniki. Inwestycja ma zostać zakończona w czerwcu 2023 roku.

- Nowy tabor poprawi dostępność komunikacyjną Trójmiasta. Skróci się czas podróży na odcinku Gdańsk Śródmieście - Lębork, co zwiększy mobilność mieszkańców i ułatwi dojazd do szkoły, i pracy - podkreślił Przemysław Gorgol.

- Mamy jedne z najstarszych pociągów elektrycznych w Polsce. Średnia wieku naszych EZT-ów to około 38 lat. Te pociągi są nam bardzo potrzebne – mówił Maciej Lignowski. - Zakup dziesięciu nowych umożliwi nam wycofanie dwudziestu najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych składów, których już nie opłaca się remontować. Pieniądze, które dostaniemy dzięki tej umowie to jednak dopiero połowa sukcesu. Potrzebujemy jeszcze długoletniej, minimum 10 - letniej umowy przewozowej, by zdobyć kapitał na wkład własny. Liczymy tu na zrozumienie i przychylność organizatora przewozów.

Źródło: Pomorski Urząd Wojewódzki. Fot. Adam Kiedrowski

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 3_2008 copy
  • 3_2006 copy
  • 6_2006 copy
  • 092012
  • jedynka10-2014
  • 5_2006 copy
  • jedynka12-2013
  • 1_2008 copy
  • 1_2007 copy
  • 11_2006 copy
  • 2_2007 copy
  • 12_2006 copy
  • 1_2005
  • 10_2006 copy
  • 3_2005
  • 4_2009 copy
  • 2_2005
  • 1_2009 copy
  • 9_2008 copy
  • 7_2008 copy
  • 5_2009 copy
  • 2_2006 copy
  • 3_2007 copy
  • 6_2005
  • jedynka12-2014
  • 8_2008 copy
  • 5_2008 copy
  • 062012
  • 4_2005 copy
  • 7_2009 copy
  • 9_2006 copy
  • 7_2006 copy
  • 1_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • 4_2008 copy
  • 8_2006 copy
  • jedynka03-2013
  • 6_2008 copy
  • 3_2009 copy
  • 4_2006 copy
  • 5_2007 copy
  • 122012
  • jedynka09-2014
  • 2_2009 copy
  • 7_2007 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 2_2008 copy
  • jedynka6-2014
  • 4_2007 copy
  • 6_2007 copy