W 2023 roku Pomorska Kolej Metropolitalna będzie zelektryfikowana. Kilka dni temu PKM S.A. otrzymała pozwolenia na budowę sieci trakcyjnej. - To kolejny krok do elektryfikacji linii kolejowej - mówi Ryszard Świlski, senator z Pomorza, który w zarządzie Województwa Pomorskiego zajmował się PKM.
Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpocznie się w 2021 roku, a więc już za kilka miesięcy. – Podczas realizacji budowy PKM w latach 2013-2015 nie było jeszcze mowy o elektryfikacji linii 201, dlatego nie było sensu robić elektryfikacji samej linii PKM i plany te musieliśmy odłożyć w czasie – tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. – W momencie kiedy PKP PLK przedstawiły plany budowy drugiego toru na linii do Kościerzyny oraz elektryfikacji tej trasy, od razu przystąpiliśmy realizacji prac na nasze linii. Dzięki temu już za kilka lat obie nasze linie będą tworzyły jeden spójny system komunikacyjny. Co ważne, przy tej okazji wybudujemy także nowy, dodatkowy przystanek PKM Gdańsk Firoga, który będzie służył pracownikom firm branży IT zlokalizowanych w sąsiedztwie gdańskiego lotniska - mówi prezes PKM.
– Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup 6 trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych jak i spalinowych oraz 8 czteroczłonowych składów elektrycznych – zapowiedział Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. – Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na wykonawcę prac trakcyjnych.
Państwowa inwestycja spółki PKP PLK to elektryfikacja i budowa dodatkowego toru na odcinku Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Łącznie zmodernizowanych zostanie ponad 150 km linii.
(źródło: PKM-SA.pl)