Dziś (7 grudnia), pierwsze dwa z 31 nowoczesnych pojazdów zakupionych przez Samorząd Województwa Pomorskiego, rozpoczęły regularne kursy na linii PKP SKM. Kolejne sześć zacznie obsługiwać pasażerów jeszcze przed końcem bieżącego roku.

 

Województwo Pomorskie może poszczycić się mianem najbardziej "kolejowego" w Polsce, a dużą rolę w tym odgrywa Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. W ubiegłym roku przewoźnicy kolejowi w regionie przewieźli blisko 60 milionów pasażerów, z czego aż 65 procent stanowią podróżujący PKP SKM. Ta linia obsługuje kręgosłup transportowy metropolii, tj. odcinek Gdańsk Śródmieście-Lębork.

 

W czwartek, 7 grudnia, dwa pierwsze nowe pojazdy Impulsy 31WE wyruszyły z dworca Gdańsk Śródmieście w trasę po "transportowym kręgosłupie". Każdy z pojazdów mierzy około 75 metrów długości i osiąga prędkość do 160 km/godz. Są wyposażone w miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, klimatyzację, monitoring, Wi-Fi oraz gniazda 230 V i złącza USB przy każdym siedzeniu, które dodatkowo wyposażone są w składane stoliki. Każdy pojazd ma również miejsce na 16 rowerów, co oznacza, że w składzie każdego pociągu PKP SKM będą dostępne 32 miejsca dla rowerzystów. W każdym z pojazdów znajdują się również dwie toalety, z czego jedna jest dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach. Dodatkowo, pojazdy są wyposażone w defibrylatory. Nowością na połączeniach aglomeracyjnych są strefy ciszy, znane z pociągów Pendolino w Polsce, co zdobyło uznanie pasażerów PKP Intercity. Czas pokaże, czy również w przypadku pojazdów obsługujących połączenia aglomeracyjne ta koncepcja zyska aprobatę.

 

Zakup tych 8 nowych Impulsów to efekt porozumienia Samorządu Województwa ze spółką PKP SKM w Trójmieście podpisanego w marcu 2023 r., dotyczącego wspólnego wykorzystania pozyskanego w 2018 r. przez PKP SKM unijnego dofinansowania, które zostało wykorzystane na realizację projektu „Zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienie zaplecza utrzymania taboru". Beneficjentem tego projektu jest spółka PKP SKM w Trójmieście, a podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków - Samorząd Województwa Pomorskiego. 8 pojazdów, które w grudniu tego roku zaczynają obsługę linii PKP SKM, jest własnością Samorządu Województwa, a pozostałe 2 (już od pewnego czasu eksploatowane przez PKP SKM) oraz urządzenia do utrzymania taboru należą do PKP SKM. Projekt współfinansowany jest ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jego wartość to ponad 240 mln zł, z czego 64 procent (ok. 154 mln) to dofinansowanie z funduszy UE.

 

 

W nowym pociągu stoją od lewej: wicemarszałek Województwa Pomorskiego Leszek Bonna, wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski , prezes spółki PKP SKM Maciej Lignowski oraz marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk.

 

 

Przypomnijmy: do końca 2026 roku na pomorskich torach pojawi się łącznie 32 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Samorząd Pomorski nabył również 4 pociągi hybrydowe, a w przypadku odblokowania środków z Krajowego Programu Odbudowy, spółka NEWAG wybuduje dla Pomorzan dodatkowe 9 pociągów. W sumie województwo zyska co najmniej 36, a być może nawet 45 nowych pociągów, co czyni pomorskie zamówienie taborowe jednym z największych tego typu kontraktów w kraju.

 

(MP) Fot. Jacek Sowa/UNWP

 

 

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 4_2007 copy
  • 3_2007 copy
  • 8_2006 copy
  • 5_2009 copy
  • 5_2005 copy
  • 7_2009 copy
  • 1_2008 copy
  • 6_2006 copy
  • 2_2007 copy
  • jedynka09-2014
  • jedynka10-2014
  • 2_2005
  • 5_2007 copy
  • 092012
  • 9_2008 copy
  • jedynka6-2014
  • 2_2006 copy
  • jedynka03-2013
  • 3_2009 copy
  • 4_2006 copy
  • 7_2007 copy
  • jedynka12-2013
  • 3_2008 copy
  • 062012
  • 5_2008 copy
  • 3_2006 copy
  • 11_2006 copy
  • 1_2005
  • 3_2005
  • 1_2007 copy
  • 122012
  • 1_2006 copy
  • 6_2005
  • 10_2006 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 4_2005 copy
  • 4_2008 copy
  • 8_2008 copy
  • 7_2006 copy
  • jedynka12-2014
  • 2_2009 copy
  • 12_2006 copy
  • 6_2007 copy
  • 2_2008 copy
  • 6_2008 copy
  • 4_2009 copy
  • 7_2008 copy
  • 5_2006 copy
  • 1_2009 copy
  • 9_2006 copy