We wtorek, 15 czerwca 2021 r., chwilę po godz. 8.00, pomiędzy przystankami PKM Gdańsk Brętowo i Gdańsk Jasień, wystartowały prace w ramach inwestycji: „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Firoga”.

 

Obecni przy tym wydarzeniu: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, wicemarszałek Leszek Bonna, wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, senator Ryszard Świlski i prezes PKM SA Grzegorz Mocarski oficjalnie zainaugurowali rozpoczęcie inwestycji podpisując się na pierwszym z montowanych w torowisku fundamentów, a następnie dając symboliczny sygnał gwizdkiem kolejowym do rozpoczęcia pracy. Po rozbrzmieniu charakterystycznego dźwięku, operator palownicy uruchomił maszynę i oficjalnie rozpoczął pierwsze prace związane z elektryfikacją, polegające na wbijaniu w nasyp kolejowy prefabrykowanych fundamentów pod słupy trakcyjne.

 

Dzięki tej inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co zdecydowanie poprawi komfort podróży mieszkańców korzystających z linii PKM. Powstanie także nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga, zlokalizowany pomiędzy Matarnią, a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w rejonie tzw. „Doliny Krzemowej” – stąd nawiązujący do branży IT symbol przystanku: „6@”.

 

- Projektowana, prawie 40-kilometrowa sieć trakcyjna (2 tory po ok. 20 km) zostanie podwieszona do około 1500 elementów konstrukcji wsporczych. Przy realizacji projektu zastosowane zostaną technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.

 

Za wszystkie prace związane z elektryfikacją linii PKM odpowiada firma TORPOL SA, która wygrała ogłoszony przez PKM SA przetarg na realizację tej inwestycji, a wcześniej zrealizowała między innymi projekt i budowę multimodalnego dworca Łódź Fabryczna, a także nowoczesne trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł.

 

  - Obecna inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu projektu PKM, który od początku zakładał elektryfikację linii, jednak ze względu na brak trakcji na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny plany elektryfikacji spółka musiała odłożyć w czasie, do momentu kiedy nasi partnerzy z PKP PLK przygotują projekt swojej linii 201. I to właśnie teraz się dzieje - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk

 

- Nowe relacje, większe składy elektryczne, czy dodatkowy przystanek Gdańsk Firoga, to tylko niektóre korzyści czekające nas po elektryfikacji linii PKM – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego odpowiedzialny za transport w regionie. – Realizacja projektu znacząco wpłynie na komfort podróżowania pasażerów. Dodatkowo nowy przystanek Gdańsk Firoga, usytuowany będzie pomiędzy przystankami Matarnia oraz Port Lotniczy, w rozwijającej się prężnie dzielnicy Gdańska. To tu mieści się i powstaje wiele nowych firm. Ich pracownicy będą mieli więc łatwy dostęp do komunikacji. Dlatego liczymy na dalszy, dynamiczny przyrost osób korzystających z transportu kolejowego.

 

Michał Piotrowski

Zdjęcia i filmy: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego

0001
0002
0003
0005
0006
Previous Next Play Pause
0001 0002 0003 0005 0006

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 2_2008 copy
  • jedynka6-2014
  • 8_2008 copy
  • 2_2005
  • jedynka09-2014
  • 2_2009 copy
  • 3_2008 copy
  • 5_2007 copy
  • 5_2005 copy
  • 4_2008 copy
  • 092012
  • jedynka12-2014
  • 6_2005
  • 11_2006 copy
  • 10_2006 copy
  • jedynka10-2014
  • 6_2007 copy
  • 4_2005 copy
  • 3_2005
  • 7_2009 copy
  • 1_2008 copy
  • 8_2006 copy
  • 1_2006 copy
  • 062012
  • 7_2006 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 9_2008 copy
  • 2_2006 copy
  • 6_2006 copy
  • 7_2007 copy
  • jedynka12-2013
  • 9_2006 copy
  • 12_2006 copy
  • 3_2009 copy
  • 1_2007 copy
  • 4_2006 copy
  • 3_2006 copy
  • 5_2008 copy
  • 1_2005
  • 1_2009 copy
  • 7_2008 copy
  • 5_2006 copy
  • 4_2009 copy
  • 3_2007 copy
  • 4_2007 copy
  • 6_2008 copy
  • 122012
  • 2_2007 copy
  • jedynka03-2013
  • 5_2009 copy