Łącznie 44 elektryczne zespoły trakcyjne zamierza zakupić Samorząd Województwa Pomorskiego dla zabezpieczenia połączeń aglomeracyjnych, a także na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej po elektryfikacji.

 

- Pomorze od wielu lat jest liderem w pasażerskich przewozach kolejowych. Konsekwentnie inwestujemy w rozwój kolei. Obecnie naszym największym zmartwieniem jest zapewnienie odpowiedniego taboru. Przypomnę, że rok temu zakończyliśmy zakup 10 nowych zespołów elektrycznych, inwestowaliśmy też w tabor spalinowy. Teraz ogłaszamy dwa kolejne duże przetargi. Priorytetem dla nas jest zakup takiego taboru jakiego potrzebuje pasażer w obszarze aglomeracji. Z danych dotyczących przejazdów na linii aglomeracyjnej wiemy, że zdecydowana większość pasażerów (86 proc.) to osoby, które w podróży spędzają do 25 minut. Chcemy więc dysponować taborem, który będzie szybki i wygodny na takich właśnie dystansach – mówi marszałek Mieczysław Struk.

 

Zakup realizowany będzie w formie dwóch przetargów ogłoszonych w lipcu br. – pierwszy dotyczyć będzie 30 pojazdów do obsługi aglomeracji (linia komunikacyjna Gdańsk Śródmieście – Wejherowo). Pojazdy powinny trafić na Pomorze do końca 2025 roku. W drugim przetargu samorząd zamierza zakupić 14 EZT do obsługi sieci PKM po elektryfikacji. W tym przypadku dostawa nowych pociągów zakończyć się ma w 2024 roku.

 

Co ważne – zakupione pojazdy będą odpowiadać na potrzeby komunikacji aglomeracyjnej: będą szybkie, a trzy pary drzwi w każdym członie pojazdu umożliwią płynną wymianę pasażerów. To sprawi, że czas przejazdu między Gdańskiem a Wejherowem będzie krótszy niż obecnie. Standardem we wszystkich pojazdach będzie oczywiście sieć wi-fi, monitoring, oraz wyposażenie w defibrylator do ratowania życia.

 

- Dla mieszkańców naszego regionu unowocześnienie pasażerskiego taboru kolejowego to niezwykle ważne zagadnienie. Niestety wciąż problemem jest nowoczesny tabor. Od kilku lat czekaliśmy na konkretne działania ze strony spółki SKM, czy nadrzędnej dla niej spółki PKP, dotyczące wymiany taboru, ale widzimy wyraźnie, że sami musimy przejąć inicjatywę. Stąd decyzja o ogłoszeniu przetargów – mówi wicemarszałek Leszek Bonna.

 

Oba projekty rozpoczną się od zakupu jednego pojazdu, zaś uruchomienie tzw. prawa opcji, czyli rozszerzenia zamówienia o kolejne składy zaplanowano na grudzień 2022 roku. Środki na zakup nowych pojazdów pochodzić będą z nowej perspektywy unijnej, samorząd będzie również zabiegał o środki z budżetu centralnego.

 

Źródło:

Michał Piotrowski/Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego

 

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 8_2006 copy
  • jedynka09-2014
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 2_2008 copy
  • 9_2008 copy
  • jedynka6-2014
  • 6_2008 copy
  • 062012
  • 3_2006 copy
  • 092012
  • 5_2007 copy
  • 1_2007 copy
  • 2_2006 copy
  • 4_2007 copy
  • 5_2006 copy
  • 4_2006 copy
  • 2_2009 copy
  • 122012
  • 8_2008 copy
  • 1_2006 copy
  • 4_2005 copy
  • jedynka03-2013
  • jedynka12-2013
  • 1_2009 copy
  • 4_2008 copy
  • 7_2006 copy
  • 1_2008 copy
  • 11_2006 copy
  • 3_2007 copy
  • 1_2005
  • 3_2005
  • 5_2009 copy
  • jedynka12-2014
  • 7_2007 copy
  • 10_2006 copy
  • 6_2005
  • 3_2008 copy
  • 2_2005
  • 12_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • 7_2008 copy
  • 5_2008 copy
  • 9_2006 copy
  • 6_2006 copy
  • 7_2009 copy
  • 4_2009 copy
  • jedynka10-2014
  • 6_2007 copy
  • 3_2009 copy
  • 2_2007 copy