Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku uzyskał właśnie zgodę na użytkowanie I etapu obwodnicy Kartuz. Tym samym Samorząd Województwa Pomorskiego oddaje do użytku pierwszą drogę przebudowaną ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Symbolicznego otwarcia trasy w miniony piątek, 28 października dokonali marszałkowie Mieczysław Struk i Ryszard Świlski, burmistrz Kartuz Mieczysław Gołuński, poseł Stanisław Lamczyk i dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, Grzegorz Stachowiak.

Budowa obwodnicy Kartuz to jedno z strategicznych przedsięwzięć transportowych, które w efekcie ma przyczynić się do stworzenia sprawnego systemu komunikacji samochodowej. Nowa inwestycja w przypadku Kartuz oznacza częściowe przeniesienie ruchu tranzytowego poza centrum miasta.

- Inwestycja wpłynie również na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, wzrośnie komfort podróżowania i skróci się czas dojazdu mieszkańców  północnej części powiatu kartuskiego do aglomeracji trójmiejskiej – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Dzięki staraniom inwestora i wykonawcy robót – firmie STRABAG, obwodnicę uda się oddać do ruchu sporo wcześniej. Zgodnie z umową, planowane zakończenie prac drogowych zaplanowano na początku przyszłego roku. Po oddaniu drogi do użytku do wykonania zostaną jeszcze prace wykończeniowe, zagospodarowanie terenu przy przepompowni wód deszczowych oraz uruchomienie oświetlenia i samej przepompowni, co może powodować chwilowe i lokalne utrudnienia w ruchu na obwodnicy.

Wykonawca zadania przebudował drogę wojewódzką 224 od Grzybna do skrzyżowania z ulicą 3-go Maja i wybudował nowy odcinek jezdni o długości 1,1 km od skrzyżowania ulic Węglowej i 3-go Maja, aż do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 211 (ul. Gdańska). Dodatkowo przebudowano odcinek ul. Węglowej, która docelowo zostanie drogą obsługującą dojazdy do terenów przemysłowo-handlowych. W ramach projektu powstały dwa ronda: jedno przy ulicy Gdańskiej (DW 211) i drugie przy ulicy 3 Maja. W ramach budowy powstały nowe chodniki (690 m), ścieżki rowerowe (1 060 m), ciągi pieszo-rowerowe (1 950 m). Ponadto miejscowość Grzybno zyskało nowe bezpieczne połączenie dla pieszych i rowerzystów.

Z uwagi na charakter terenu, na którym przebiega obwodnica Kartuz, na dużym fragmencie konieczne było wykonanie wzmocnienia podłoża w technologii wymiany gruntu, a także wykonanie szczelnego systemu odprowadzenia wód opadowych, zespołów podczyszczających wody opadowe z jezdni, zbiorników retencyjnych i przepompowni.

Wykonawca inwestycji, firma STRABAG, osiągnęła pozwolenie na użytkowanie drogi 4 miesiące przed planowanym terminem. Dzięki temu podróżowanie po Kaszubach w czasie Wszystkich Świętych i Świąt Bożego Narodzenia będzie szybsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Całość inwestycji objęła budowę i przebudowę 2,1 km dróg.

- Inwestycje drogowe na Żuławach i Kaszubach należą do bardzo wymagających. Są skomplikowane ze względu na warunki geologiczne, ale też wymagają pogodzenia zadań budowlanych z zachowaniem walorów krajobrazowych terenu. W STRABAG mamy w tym zakresie duże doświadczenie. Od wielu lat także jesteśmy związani z Pomorzem i wykonujemy zadania powierzane nam przez publicznych inwestorów. Zakończyliśmy niedawno  budowę mostu na Nogacie w Malborku. Rozbudowywaliśmy nabrzeża portowe w Gdyni i terminale w Gdańsku, budowaliśmy obwodnicę Pruszcza Gdańskiego i właśnie podpisaliśmy kolejny kontrakt na realizację DW nr 226 Pruszcz Gdański - Przejazdowo. Niemal równocześnie do obwodnicy Kartuz, budujemy obwodnicę Kościerzyny. Cenimy ten region i dobrą współpracę. Z przyjemnością oddajemy do użytku ważną nie tylko dla Kartuz inwestycjęmówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Sp. z o.o.

Budowa w liczbach:

  • Wartość kontraktu dla odcinka: 14,8 mln zł netto
  • Czas realizacji: grudzień 2015 - listopad 2016
  • Zamawiający: ZDW Gdańsk
  • Prędkość projektowa: 70 km/h
  • Kategoria ruchu: KR 5
  • Liczba jezdni: 1
  • Liczba pasów ruchu: 2
  • Szerokość pasa dzielącego: 2,0
  • Szerokość pobocza gruntowego: 1,0 - 2,0 m
  • roboty ziemne: wymiana gruntu 34 000 m3, nasypy 41 000 m3 wykopy 12 000 m3
  • do budowy użyto masy bitumicznej: 15 800 t
  • zbiornik retencyjny umocniony kamieniem narzutowym: 630 m2
  • roboty brukarskie na ciągach pieszych i pieszo-rowerowych:  kostka kamienna 2 240 m2, kostka betonowa 2 300 m2
  • roboty wykończeniowe na skarpach, rowach, terenach zielonych : 41 000 m2
    (mpis, eb)

 

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • jedynka-pazdziernik2012
  • 7_2009 copy
  • 12_2006 copy
  • 1_2005
  • 5_2005 copy
  • 4_2007 copy
  • 4_2008 copy
  • 4_2006 copy
  • 5_2008 copy
  • jedynka03-2013
  • 6_2008 copy
  • 092012
  • jedynka12-2014
  • 3_2006 copy
  • 9_2008 copy
  • 1_2008 copy
  • 7_2006 copy
  • 4_2009 copy
  • 10_2006 copy
  • 6_2005
  • 5_2007 copy
  • 122012
  • 6_2006 copy
  • jedynka09-2014
  • 1_2009 copy
  • 5_2006 copy
  • 3_2007 copy
  • 4_2005 copy
  • 2_2006 copy
  • 8_2008 copy
  • 3_2005
  • 2_2005
  • jedynka12-2013
  • 5_2009 copy
  • 7_2008 copy
  • jedynka6-2014
  • 11_2006 copy
  • jedynka10-2014
  • 1_2006 copy
  • 3_2009 copy
  • 6_2007 copy
  • 2_2009 copy
  • 062012
  • 3_2008 copy
  • 2_2007 copy
  • 2_2008 copy
  • 7_2007 copy
  • 8_2006 copy
  • 1_2007 copy
  • 9_2006 copy