Zarząd ZMPG S.A. chce by Gdańsk stał się centralnym portem w tej części Europy, największym na Bałtyku i snuje plany jego budowy pomiędzy obecnym wejściem do portu a Portem Północnym. Półwysep Westerplatte w tej formie jaką znamy ma zmienić się w gigantyczną budowlę.

We wtorek 28 marca Port Gdańsk odwiedził minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk. W spotkaniu uczestniczył także Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich.
Na spotkaniu z ministrem Zarząd ZMPG S.A. zaprezentował plan rozwoju portu. Obejmuje on m.in. rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, czyli utworzenie Portu Centralnego. W planach jest także budowa nowego terminalu ro-ro w Porcie Zewnętrznym.

Oba projekty, jak zaznaczył na spotkaniu prezes Zarządu ZMPG S.A. Łukasz Greinke, to odpowiedź na coraz szybszy wzrost międzynarodowej wymiany handlowej, w której rola Portu Gdańsk, zwłaszcza w zakresie obsługi rynku Europy Środkowo-Wschodniej, bezsprzecznie rośnie.

Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie w porcie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk. Port Centralny ma również stanowić bazę infrastrukturalną, która pozwoli na dalszy rozwój funkcji dystrybucyjnych portu dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Przewiduje powstanie terminali wyposażonych w zaplecze magazynowo - składowe z dostępem do nowoczesnej infrastruktury lądowej - dróg i torów kolejowych zapewniających pełną przepustowość do i z portu w oparciu o główną oś połączeń lądowych Polski.
Jak podkreślał Minister Gróbarczyk, inwestycja będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego, w opinii ministra, jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe.

Na pierwszym planie obecny terminal kontenerowy DCT. W oddali planowana budowa.

Drugi z projektów - budowa nowoczesnego terminalu do obsługi ładunków tocznych odpowiada na wzrost znaczenia Gdańska w obsłudze rynku motoryzacyjnego.
Terminal powstać ma w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego DCT. Inwestycja wpisuje się także w plany miejskie dotyczące rozbudowy komunikacji drogowej do tej części portu. Projekt miejski przewiduje poprowadzenie ruchu lądowego tak, aby ominąć dzielnice mieszkaniowe.

Oba projekty znalazły pełną akceptację ministra i zostały uznane jako niezbędne dla dalszego zwiększania roli portu. Zarząd ZMPG S.A. uzyskał zielone światło na rozpoczęcie prac projektowych nad inwestycjami oraz na rozmowy z władzami miasta. Decyzje w zakresie miejskiej rozbudowy infrastruktury drogowej będą dla tych projektów kluczowe.

(r) Fot. www.portgdansk.pl





 


 

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 6_2005
  • 4_2007 copy
  • 4_2009 copy
  • 7_2007 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 3_2006 copy
  • 3_2008 copy
  • jedynka10-2014
  • 6_2008 copy
  • 7_2008 copy
  • 4_2008 copy
  • 9_2008 copy
  • 3_2005
  • 5_2008 copy
  • 10_2006 copy
  • 2_2005
  • 6_2006 copy
  • 9_2006 copy
  • 1_2007 copy
  • jedynka12-2014
  • 3_2007 copy
  • 5_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • 2_2008 copy
  • 5_2009 copy
  • 6_2007 copy
  • 4_2006 copy
  • 1_2006 copy
  • 062012
  • 7_2006 copy
  • 4_2005 copy
  • jedynka6-2014
  • 11_2006 copy
  • 12_2006 copy
  • 2_2009 copy
  • 2_2006 copy
  • 1_2008 copy
  • 8_2008 copy
  • jedynka09-2014
  • 8_2006 copy
  • 7_2009 copy
  • jedynka12-2013
  • jedynka03-2013
  • 1_2009 copy
  • 5_2007 copy
  • 3_2009 copy
  • 122012
  • 2_2007 copy
  • 1_2005
  • 092012