Transport śródlądowymi drogami wodnymi jest bardziej ekonomiczny, ekologiczny i bezpieczniejszy niż kołowy czy kolejowy. Udowodniła to załoga barki, która 19 kwietnia wypłynęła z gdańskiego portu morskiego i w dziewięć dni, pokonując przeszkody nawigacyjne, dotarła do Warszawy.

Cztery dni zajmie powrót – tyle czasu realnie potrzeba na pokonanie tego odcinka z ładunkiem.

W dniu wypłynięcia przy nabrzeżu basenu stoczni Admiral Boats w Tczewie, został zademonstrowany przeładunek 20-stopowego kontenera z barki na nabrzeże. A że jest to wielkie wydarzenie, zaplanowano spotkania i prelekcje na temat żeglugi śródlądowej.

Łatwo nie będzie, bo Wisła jest zdegradowanym szlakiem wodnym, wymagającym pilnej rewitalizacji. Jednak Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Bydgoszcz - organizatorzy rejsu - chcieli pokazać, że nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych możliwy jest ograniczony transport kontenerów w górę rzeki do centrum kraju. Rzecz jest pilna i ważna, bo w portach Gdańska i Gdyni rosną przeładunki kontenerów przywożonych drogą morską i dalszy transport w głąb kraju drogami i koleją stanie się niewydolny.

Rejs promocyjny ma upowszechnić wiedzę społeczeństwa na temat gospodarczego wykorzystania rzek i śródlądowych portów. Jeden z nich - największy na szlaku z Gdańska do Warszawy - ma powstać w zakolu Wisły między Bydgoszczą a Solcem Kujawskim i pełnić rolę platformy multimodalnej, czyli połączonych węzłów przeładunkowych: wodnego, kolejowego i samochodowego.

0004
0005
0006
0007
0008
Previous Next Play Pause
0004 0005 0006 0007 0008

Na barce (właściwie zestawie pchanym, jako że napęd stanowi pchacz) odbywały się spotkania zespołów problemowych ds. inwestycji na międzynarodowych drogach wodnych E-40 (polskiego odcinka drogi wodnej Bałtyk - Morze Czarne) i E-70 (Morze Północne - Odra - Wisła). W Tczewie, Grudziądzu, Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku organizatorzy zorganizowali konferencje prasowe i zaprosili mieszkańców na imprezy integracyjne.

Pokazowy przeładunek kontenerów również się odbył w bydgoskim Brdyujściu, a na Wyspie Młyńskiej zorganizowano wystawę zatytułowaną „Gospodarcze wykorzystanie śródlądowych dróg wodnych”, zaś na przystani "Bydgoszcz" seminarium pn. „Przyszłość żeglugi śródlądowej w Polsce, wyzwania i możliwości rozwoju”.

Podczas rejsu obradowały zespoły robocze zajmujące się problematyką wodną. Zaprezentowano samorządowe inicjatywy na rzecz gospodarki wodnej regionu dolnej Wisły. Na pomorskim odcinku Wisły przeprowadzono również warsztaty dotyczące znaczenia dróg wodnych w  obsłudze portów morskich.

Wyprawa w górę rzeki miała również aspekt badawczy – załoga reprezentowana przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych) i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku (Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu) zdobyła dane, które posłużą do sporządzenia studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego, jak również przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej "Studium wykonalności dla dolnej Wisły" i zaprojektowania oraz budowy nowoczesnej, płaskodennej jednostki pływającej po Wiśle, przystosowanej do przewożenia kontenerów,

Całe wydarzenie odbyło się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, który ma zwiększyć możliwości przewozu towarów i rozwinąć logistykę w państwach nadbałtyckich. Szczególny nacisk kładzie się na transport śródlądowy i morski. Spośród 21 podmiotów uczestniczących w projekcie EMMA, cztery są z Polski, w tym Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Bydgoszcz. Rejs kontenerowy barką wpisuje się również w obchody Roku Rzeki Wisły, który został zainicjowany upamiętnieniem 550. rocznicy pierwszego wolnego flisu na Wiśle. Na te obchody wpisują się liczne wydarzenia organizowane we wszystkich województwach położonych nad Wisłą.

(mpis)


Pełna nazwa projektu EMMA to "Zwiększenie mobilności towarów i logistyki w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego oraz promocję nowych międzynarodowych usług żeglugowych". Projekt współfinansowany jest w ramach Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego.

Rejs został objęty honorowym patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Global Compact, Ligii Morskiej i Rzecznej i Związku Miast Nadwiślańskich.

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 4_2005 copy
  • 2_2008 copy
  • 062012
  • 7_2008 copy
  • 5_2006 copy
  • 2_2005
  • jedynka6-2014
  • jedynka12-2013
  • 3_2007 copy
  • 7_2006 copy
  • 6_2007 copy
  • jedynka09-2014
  • 3_2008 copy
  • 9_2008 copy
  • 10_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • 6_2008 copy
  • 2_2009 copy
  • 2_2006 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 9_2006 copy
  • 5_2009 copy
  • 4_2007 copy
  • 1_2005
  • jedynka03-2013
  • 1_2008 copy
  • 8_2006 copy
  • jedynka12-2014
  • 5_2007 copy
  • 6_2006 copy
  • 6_2005
  • 8_2008 copy
  • 092012
  • 2_2007 copy
  • 12_2006 copy
  • 5_2008 copy
  • 1_2006 copy
  • 4_2006 copy
  • 4_2008 copy
  • 1_2007 copy
  • 11_2006 copy
  • 3_2009 copy
  • 1_2009 copy
  • 7_2009 copy
  • jedynka10-2014
  • 3_2005
  • 4_2009 copy
  • 122012
  • 3_2006 copy
  • 7_2007 copy