Producenci dronów z firmy aiRPAS Machines z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia wspólnie z naukowcami z Politechniki Gdańskiej pracują nad innowacyjnym projektem drona do nawigacji w środowisku pozbawionym dostępu do sygnału GPS.

Do zadań maszyny należeć będzie wykonywanie autonomicznych lotów w środowisku pozbawionym dostępu do nawigacji satelitarnej. Takie działanie wymaga zastosowania zaawansowanych technologii, między innymi: SLAM (Simultaneous Localization And Mapping), polegającej na jednoczesnym określaniu położenia maszyny i mapowaniu terenu. Prowadzone w tym celu obliczenia w czasie rzeczywistym muszą być wykonywane przez wydajne jednostki obliczeniowe, dlatego twórcy projektu postanowili powierzyć je procesorom graficznym. Wyposażenie platformy ma wyznaczać światowe trendy w dziedzinie widzenia komputerowego. To pierwszy tego typu projekt w Polsce.

- Środowisko naukowców od wielu lat boryka się z brakiem optymalnej, dedykowanej platformy badawczej. Odpowiedzią na te potrzeby, zdefiniowane dzięki moim wcześniejszym badaniom nad systemami nawigacji autonomicznych platform bezzałogowych, będzie właśnie aiRPAS AI-Geo 4X – zapewnia dr inż. Paweł Burdziakowski, adiunkt w Katedrze Geodezji Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.

Dr inż. Burdziakowski jest współrealizatorem i koordynatorem projektu, prace B+R (Badania + Rozwój) finansowane są z środków własnych zamawiającego.

Maszyna ma służyć do autonomicznych lotów w halach przemysłowych i pomagać w inspekcjach czy inwentaryzacjach. Za jej pomocą będzie można również wykonywać skany 3D, a także transportować próbki chemiczne, dokonywać pomiarów zanieczyszczeń.

Dron został zaprojektowany z myślą o swobodzie rozmieszczania i dostępu do urządzeń podkładowych oraz rozbudowy o nowe sensory. Ochronę komponentów elektronicznych podczas lotów testowych zapewnić ma wysoka odporność platformy na uszkodzenia. Przy tym cały pojazd ma dać się łatwo serwisować.

- Oferowane na rynku komercyjne platformy nie są przystosowane do przenoszenia dodatkowych procesorów graficznych ani specjalistycznych kamer stereo. aiRPAS AI-Geo 4X będzie oferować taką możliwość, a dodatkowo zostanie zoptymalizowany z użytkowego punktu widzenia – zaznacza dr inż. Paweł Burdziakowski.

Etap projektowania i produkcji platformy jest już ukończony. Kolejny etap prac to badanie zgodności założeń projektowych z prototypem. Następnie wyposażenie platformy w procesory graficzne, kamerę 3D, zaawansowany kontroler lotu oraz integracja tych urządzeń.

Marta Jaszczerska/UM Gdynia. Fot. Materiały prasowe PPNT

Współrealizator i koordynator projektu dr inż. Paweł Burdziakowski, adiunkt w Katedrze Geodezji Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.

 

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 092012
  • 7_2009 copy
  • 8_2006 copy
  • 4_2009 copy
  • 2_2005
  • 3_2007 copy
  • 1_2005
  • 2_2007 copy
  • 6_2006 copy
  • jedynka12-2013
  • 5_2009 copy
  • 1_2006 copy
  • 11_2006 copy
  • 4_2008 copy
  • jedynka10-2014
  • 3_2009 copy
  • 5_2008 copy
  • 5_2006 copy
  • 8_2008 copy
  • jedynka09-2014
  • 4_2007 copy
  • 7_2006 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 5_2007 copy
  • 3_2005
  • 6_2008 copy
  • 9_2008 copy
  • 12_2006 copy
  • 9_2006 copy
  • 3_2008 copy
  • 1_2008 copy
  • 4_2006 copy
  • 1_2007 copy
  • 2_2008 copy
  • 7_2008 copy
  • 062012
  • 2_2006 copy
  • 3_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • jedynka03-2013
  • 7_2007 copy
  • 2_2009 copy
  • 4_2005 copy
  • 6_2005
  • jedynka6-2014
  • 10_2006 copy
  • 122012
  • 1_2009 copy
  • 6_2007 copy
  • jedynka12-2014