Po rekonstrukcji części elementów i renowacji, na nabrzeże przy ulicy Szafarnia wrócił, pochodzący z końca XIX wieku, żurawik portowy. Odnowiony eksponat jest jednym z dwóch zabytkowych dźwigów w zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego, znajdujących się obecnie poza muzeum - w centrum historycznego wewnętrznego portu nad Nową Motławą.

Podczas renowacji, którą dla Narodowego Muzeum Morskiego przeprowadziła bezpłatnie firma Pascal z Gdańska, zostały zaspawane pęknięcia, uzupełniono brakujące elementy mechanizmu i usztywniona została rama dźwigu w okolicach przestrzelin z czasu ostatniej wojny. Po osadzeniu dźwigu na nabrzeżu, zablokowano tymczasowo mechanizm wciągarki wraz z ramieniem.

- Cieszymy się, że firma Pascal przeprowadziła rekonstrukcję i renowację zabytkowego żurawika. Utrzymanie eksponatu, który znajduje się poza obszarem muzeum jest trudne
i kosztowne: dźwigi niszczeją, ulegają korozji, są zagrożone wandalizmem – mówi dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, dr inż. Jerzy Litwin.

Oba dźwigi znajdują się w inwentarzu muzealiów instytucji od 1989 roku. Dyrekcja Centralnego Muzeum Morskiego czyniła wysiłki, aby oba te obiekty przenieść na odbudowywane wówczas nabrzeże przy Spichlerzach na Ołowiance, na co jednak ówczesny Konserwator Zabytków  nie wydał zgody.

Od 12 lat Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku stara się, aby opiekę nad zabytkowymi dźwigami przejął Zarząd Miasta. Zgodę na wykreślenie zabytków z ksiąg inwentarzowych muzealiów wydał w 2014 roku minister kultury, a muzeum, nie będąc właścicielem ani użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym posadowione są żurawie, nie jest w stanie zapewnić im właściwej opieki i ochrony. - Oba żurawie nie znajdują się w bezpośredniej bliskości patrolowanego obszaru muzeum, w związku z czym nie mamy możliwości fizycznego zabezpieczenia zabytków, które są doskonałymi przykładami dziewiętnastowiecznej techniki portowej i nadają charakteru miejskiemu krajobrazowi tej części Gdańska. Również dobrze by było, aby i drugi żuraw został wyremontowany, a na to nasze Muzeum nie ma środków finansowych.  – dodaje dyrektor Jerzy Litwin.

Rys historyczny
Początkowo (1576 r.) port nad Motławą był jedynie pogłębionym rowem z wodą, zabezpieczającym miasto przed atakami wojskowymi. Od 1593 r. starano się  przystosować miejsce do żeglugi: rozpoczęły się wówczas prace związane z oczyszczeniem i pogłębieniem kanału tak, aby można było w tym miejscu przeładowywać towary. Nazwa Nowa Motława pojawiła się około 1609 r. W XIX w. prowadzono prace związane z modernizacją infrastruktury portowej. Ostatnie prace remontowe przeprowadzono w 1997 r.

Mechanizm dźwigu był obsługiwany ręcznie przez pracowników portowych: do przeładunków wykorzystywano montowane na haku zblocza zawiesia, które ułatwiały transport towarów, np. beczek). Przy użyciu żurawików można było prawdopodobnie unieść ładunek o ciężarze do 2 t.

(ap)

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 11_2006 copy
  • 4_2008 copy
  • 2_2009 copy
  • jedynka03-2013
  • 6_2008 copy
  • 7_2008 copy
  • 5_2008 copy
  • 10_2006 copy
  • 5_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • 3_2006 copy
  • jedynka12-2013
  • 4_2009 copy
  • 122012
  • 4_2007 copy
  • 9_2008 copy
  • 7_2006 copy
  • 6_2006 copy
  • 5_2007 copy
  • 3_2008 copy
  • 1_2005
  • jedynka09-2014
  • 092012
  • 8_2006 copy
  • 4_2006 copy
  • jedynka10-2014
  • 2_2007 copy
  • 2_2008 copy
  • jedynka6-2014
  • 12_2006 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 6_2005
  • 062012
  • jedynka12-2014
  • 2_2006 copy
  • 1_2009 copy
  • 3_2005
  • 9_2006 copy
  • 1_2007 copy
  • 7_2009 copy
  • 1_2008 copy
  • 6_2007 copy
  • 8_2008 copy
  • 3_2009 copy
  • 5_2009 copy
  • 2_2005
  • 4_2005 copy
  • 3_2007 copy
  • 1_2006 copy
  • 7_2007 copy