Średnio około 30-40 tysięcy pojazdów przejeżdża w ciągu doby nowo otwartym tunelem pod Martwą Wisłą. W ciągu 12 pierwszych godzin funkcjonowania tunelu, przejechało nim co najmniej 30 tysięcy pojazdów. Druga doba, to ruch niewiele mniej intensywny.

Tunel pod Martwą Wisłą otwarty w Gdańsku to pierwszy tego typu obiekt w Polsce: ma ponad 1,3 km długości i w najgłębszym miejscu przebiega 35 metrów poniżej lustra wody w Martwej Wiśle. 24 kwietnia – po trzech latach od rozpoczęcia drążenia – tunel został otwarty dla samochodów.

Tunel nie tylko łączy gdańską dzielnicę Letnica z rejonem Westerplatte i Portem Północnym, jest też najważniejszym elementem Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi tzw. „ramę komunikacyjną” Gdańska. Koszt budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.

- Z tunelu skorzystają mieszkańcy Gdańska jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Pozwoli on też odciążyć nieco drogi w centrum miasta i wpłynie na rozwój funkcji portowych i logistycznych w okolicach Portu Północnego – podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, który jako pierwszy przejechał tunelem samochodem ze zwycięzcą licytacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, oferującym największą kwotę właśnie za możliwość przejazdu tunelem jako pierwszy .

Uruchomienie tunelu poprzedził „dzień otwarty”, który odbył się w sobotę 23 kwietnia. Mieszkańcy mieli wyjątkową okazję przejść, przebiec i przejechać rowerem pod Martwą Wisłą. Wyjątkową, bo już od następnego dnia do tunelu wolno wjechać jedynie samochodem. W dniu otwartym przez tunel przeszło, przebiegło i przejechało na rowerach blisko 40 tysięcy osób.

Prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział nową gdańską tradycję: na wniosek rowerzystów, każdego roku, w przedostatnią sobotę kwietnia organizowany będzie przejazd rowerowy tunelem – na pamiątkę jego otwarcia.

Ponad tysiąc betonowych pierścieni, blisko 200 kilometrów kabli

Tunel wykonany został metodą drążoną, za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine). Specjalna maszyna do drążenia tunelu została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska w październiku 2012 roku. Wykopanie dwóch nitek tunelu zajęło maszynie - nazwanej Damroką – dwa lata. Później wykonane zostały przejścia poprzeczne między tunelami, wreszcie – montaż wyposażenia i instalacji. Do budowy obu nitek tunelu użyto 1076 betonowych pierścieni o wadze ok. 118 000 ton. W tunelach już po wydrążeniu znalazło się prawie 4 300 ton stali, 25 000 m3 betonu i 1 600 ton asfaltu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.

Zmiany w komunikacji i zakaz wjazdu ciężarówek do centrum

Otwarcie tunelu to wydarzenie ważne samo w sobie, ale też rewolucja komunikacyjna w całym mieście. Wraz z uruchomieniem nowego połączenia w Gdańsku wprowadzono szereg zmian – m.in. ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych powyżej 24 ton w centrum miasta, a także zmiany w przebiegu i kursowaniu linii autobusowych.

W związku z oddaniem do ruchu tunelu, nastąpiły zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej w Gdańsku dla linii 112, 124, 158, 166, 188, 212, 258.

Szczegóły tutaj: http://www.gdansk.pl/urzad-miejski/Oddanie-do-ruchu-tunelu-pod-Martwa-Wisla-zmiany-w-funkcjonowaniu-linii-112-124-158-166-188-212-258,a,52300

Zdjęcia Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 5_2007 copy
  • 7_2009 copy
  • 1_2007 copy
  • 7_2008 copy
  • 9_2006 copy
  • 6_2006 copy
  • 2_2007 copy
  • 092012
  • 6_2008 copy
  • 3_2009 copy
  • 3_2007 copy
  • jedynka12-2013
  • 5_2006 copy
  • 7_2006 copy
  • jedynka12-2014
  • 1_2009 copy
  • 4_2006 copy
  • 2_2006 copy
  • 5_2005 copy
  • 1_2008 copy
  • 6_2005
  • 122012
  • 4_2009 copy
  • 062012
  • 2_2005
  • 10_2006 copy
  • 11_2006 copy
  • 4_2007 copy
  • jedynka6-2014
  • 6_2007 copy
  • jedynka10-2014
  • 3_2005
  • jedynka03-2013
  • 4_2008 copy
  • 5_2008 copy
  • 2_2008 copy
  • 1_2006 copy
  • 1_2005
  • 7_2007 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • jedynka09-2014
  • 5_2009 copy
  • 8_2008 copy
  • 2_2009 copy
  • 3_2008 copy
  • 9_2008 copy
  • 4_2005 copy
  • 3_2006 copy
  • 12_2006 copy
  • 8_2006 copy