Wiadomości

NAJNOWSZE

Ponad 500 mln zł kosztować będzie inwestycja spółki PKP Polskie Linie Kolejowe mająca na celu modernizację 12-kilometrowego odcinka linii kolejowej pomiędzy stacją Pruszcz Gdański - Port Północny. Największy z obiektów to most nad Martwą Wisłą.

Zapowiadana od lat inwestycja spółki PKP PLK dotycząca modernizacji linii kolejowej 226 wraz z budową nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą to przedsięwzięcie, które nabiera już realnych kształtów.

Realizowany projekt, warty ponad 500 mln zł, obejmuje łącznie 12 km odcinek linii kolejowej pomiędzy stacją Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny, na którym modernizacją objęto aż 24 obiekty inżynieryjne, w tym 10 mostów, 4 wiadukty i 10 przepustów.

Największy z obiektów to Most nad Martwą Wisłą, który biegnie równolegle do drogowego Mostu Wantowego. Obiekt, na którego realizację zużyto ok. 2 tysięcy ton stali i betonu pochłonie 38 mln zł i przyczyni się do zwiększenia przepustowości ruchu kolejowego do prawobrzeżnej części Portu Gdańsk aż sześciokrotnie.

Stalowa potężna konstrukcja o rozpiętości 124 m i wysokości 21 m docelowo usytuowana będzie 8 m nad lustrem wody, tj. na identycznym poziomie jak wybudowany kilkanaście lat temu Most Wantowy. Większy o blisko 3 metry prześwit pod mostem i inna jego konstrukcja nie wymuszająca posadowienia w świetle wody filarów podporowych (w przeciwieństwie do obecnego mostu kolejowego), to rozwiązanie, o które zabiegał port przez wiele lat.

Polepszenie warunków żeglugi na tym odcinku Martwej Wisły, tj. pięciokrotne poszerzenie szlaku wodnego, właśnie poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych, to zarazem w dalszej perspektywie, bardzo ważna informacja, w kontekście ewentualnego przyszłego rozwoju żeglugi śródlądowej w Porcie Gdańsk.

Budowa mostu, z racji jego usytuowania w granicach administracyjnych portu, wymagała od ZMPG S.A. szeroko zakrojonej bieżącej współpracy w zakresie uzgodnień przyjętych rozwiązań technicznych, terminów realizacji poszczególnych etapów oraz wielu innych zagadnień technicznych i eksploatacyjnych mających wpływ na bieżącą działalność portu.

Proces budowy mostu zapoczątkowany został fundamentowaniem jego przyczółków, co wymagało wbicia w koryto rzeki blisko 60 pali o średnicy aż 1,5 metra.

Jednak most kolejowy nad Martwą Wisłą to konstrukcja ciekawa nie tylko z punktu widzenia architektonicznego, czy inżynieryjnego, ale też logistycznego. Most bowiem to aż 72 gotowe elementy stalowe wyprodukowane na samym południu Polski - w Rudzie Śląskiej w Hucie Pokój, które lądem przetransportowane zostały do Gdyni, gdzie w Stoczni Nauta poddane zostały stosownej obróbce tak, aby całość mostu mogła być przetransportowana na specjalistycznej barce w miejsce docelowe. 16-godzinny transport zapoczątkował jednocześnie dalszy etap prac inżynieryjnych, w tym podnoszenie poszczególnych łuków mostu, montaż podparć tymczasowych, wreszcie spawanie poszczególnych łuków mostu i posadowienie tak zmontowanej konstrukcji na przygotowanych wcześniej przyczółkach.

W drugim etapie przedsięwzięcia zaprojektowane zostaną i wykonane także specjalistyczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej.

Już wkrótce, dzięki inwestycji narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - spółki PKP PLK, Port Gdańsk stanie się nie tylko morską, drogową, ale i kolejową bramą dla Europy Środkowo-Wschodniej. Do końca 2015 roku, na linii uruchomiony zostanie jeden tor o dopuszczalnej prędkości 100 km/h. Zostanie rozebrany dotychczasowy most kolejowy i rozpoczną się prace nad realizacją toru równoległego, którego uruchomienie zaplanowano na sierpień 2016 r., co idealnie zbiegać się będzie z zakończeniem m.in. toczącej się aktualnie inwestycji rozbudowy terminalu kontenerowego DCT Gdańsk i kończącej się już wkrótce inwestycji budowy terminalu naftowego spółki PERN.

 Tak powstawał most na Martwej Wiśle (materiał spółki PKP PLK)


 

♦ Transport kolejowy w Polsce, podobnie jak w innych krajach Europy nabiera coraz większego znaczenia, zwłaszcza w kontekście tzw. przewozów intermodalnych. Polska wśród krajów unijnych wciąż pozostaje na drugiej mocnej pozycji po Niemczech pod względem towarowych przewozów kolejowych. Obraz infrastruktury przewozowej dla tego środka transportu w naszym kraju z każdym dniem nabiera nowego kształtu. Jednym z takich przykładów jest kolejowa infrastruktura dostępowa do Portu Gdańsk.

♦ Port Gdańsk to jeden z najważniejszych węzłów logistycznych Polski, przez który każdego roku przewozi się miliony ton ładunków właśnie na szynach. Około 20 % tonażu obsługiwanego rocznie w porcie przewożone jest koleją. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę rynek rozwijający się w chwili obecnej najbardziej dynamicznie - rynek kontenerowy, w Porcie Gdańsk ponad 30 % ładunków skonteneryzowanych przewożone jest właśnie tym środkiem transportu.

Transport intermodalny (intermodalny transport towarowy) – przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu. Najważniejszą regułą jest wykorzystanie tylko jednej jednostki ładunkowej, np. kontenera lub nadwozia wymiennego, na całej trasie przewozów, bez przeładunku samego towaru przy zmianie rodzaju transportu.

(r)

 Fot. G. Mierkiewicz / www.portgdansk.pl

Film: materiały prasowe PKP PLK S.A

 

Powiat kościerski

pomorskie

Kościerzyna 112

"NOWE POMORZE" - ukazujemy się już 18 lat

  • 8_2008 copy
  • 6_2007 copy
  • 3_2005
  • jedynka03-2013
  • 1_2005
  • 1_2009 copy
  • 5_2006 copy
  • 7_2008 copy
  • 6_2006 copy
  • 3_2006 copy
  • 2_2008 copy
  • 122012
  • 4_2005 copy
  • 2_2007 copy
  • 5_2009 copy
  • 7_2007 copy
  • 10_2006 copy
  • 2_2009 copy
  • 9_2008 copy
  • 092012
  • 4_2009 copy
  • jedynka-pazdziernik2012
  • 7_2006 copy
  • jedynka10-2014
  • 4_2008 copy
  • 1_2008 copy
  • 3_2009 copy
  • jedynka6-2014
  • 1_2007 copy
  • 11_2006 copy
  • 062012
  • 5_2007 copy
  • 6_2005
  • 5_2008 copy
  • jedynka12-2013
  • jedynka09-2014
  • jedynka12-2014
  • 5_2005 copy
  • 8_2006 copy
  • 4_2006 copy
  • 6_2008 copy
  • 4_2007 copy
  • 2_2006 copy
  • 1_2006 copy
  • 2_2005
  • 7_2009 copy
  • 3_2008 copy
  • 12_2006 copy
  • 9_2006 copy
  • 3_2007 copy