Do Portu Gdańsk zawinął statek HHL Fremantle, na pokładzie którego do Gdańska dotarły pierwsze suwnice STS do nowo budowanego nabrzeża T2 terminalu DCT. Kolejne przybędą do Portu Gdańsk w połowie maja oraz w sierpniu.
Docelowo nowe nabrzeże terminalu wyposażone będzie w 5 nowoczesnych suwnic przystosowanych do obsługi największych na świecie statków kontenerowych. Każda z nich umożliwiać będzie przeładunek do 25 rzędów kontenerów, co docelowo dawać będzie możliwość obsługi nawet tych statków, które w tej chwili znajdują się dopiero na etapie projektowym. Dla porównania, statki klasy Triple-E zawijające dziś do terminalu DCT zaprojektowane zostały na 23 rzędy kontenerów licząc od burty do burty statku.
Budowa nowego nabrzeża zapoczątkowana została zaledwie kilkanaście miesięcy temu - w styczniu 2015 roku. Wówczas inwestor przekazał wykonawcy robót - firmie N.V. BESIX plac budowy, a już w tej chwili zaawansowanie prac określane jest na poziomie 65%. Przewiduje się, że całość prac inwestycyjnych zakończy się w drugiej połowie tego roku. Wówczas spodziewać się można pierwszych zawinięć kolejnych gigantów kontenerowych do terminalu DCT.
W chwili obecnej terminal DCT uznawany jest za największy pod względem przeładunków terminal kontenerowy Morza Bałtyckiego. Po zakończeniu trwającej inwestycji, roczna zdolność przeładunkowa terminalu ulegnie podwojeniu do 3 mln TEU, co zarazem uczyni terminal DCT nie tylko największym na Bałtyku pod względem realizowanych przeładunków, ale także pod względem projektowych mocy przeładunkowych.
(r)
Fot. G.Mierkiewicz/www.portgdansk.pl