Największe kontenerowce wpływające na wody Bałtyku mogłyby być obsługiwane przez port w Gdyni. Gdynia chce stać się drugim w Polsce głębokowodnym portem kontenerowym.
Zgodnie ze strategią rozwoju Portu Gdynia trwa dostosowywanie parametrów infrastruktury portu do prognozowanych wielkości i typów statków. Stawką jest możliwość przyjmowania
w Gdyni największych statków kontenerowych, masowych i pasażerskich zawijających na Bałtyk.
Zaplanowano w tym celu złożony projekt inwestycyjny, dla którego Zarząd Portu ubiega się o dofinansowanie unijne. Projekt ten zakłada, iż najpierw powstanie znacznie większa Obrotnica nr 2, dla kontenerowców o długości do 400 m. O ile sama obrotnica jest inwestycją dedykowaną kontenerowcom, to z efektów dalszych etapów tego złożonego przedsięwzięcia skorzystają także masowce. W latach 2018 – 2020 kolejne etapy tego projektu obejmą: poszerzenie do 280 m i pogłębienie do - 17 m zewnętrznego toru podejściowego (realizowane przez Urząd Morski w Gdyni) oraz pogłębienie akwenów wewnątrz portu do -16 m , poszerzenie wejścia wewnętrznego portu, przebudowę nabrzeży przyległych do Kanału Portowego (realizowane przez ZMPG-a S.A.).
Realizacja całości projektu za ok. 660 mln zł brutto pozwoli na bezpieczne zawijanie do portu nawet największych statków, o zanurzeniu do 15 metrów. Rozpoczęcie budowy największej obrotnicy, po kilku latach starań, nastąpi jesienią tego roku. Udało się rozwiązać podstawowy problem - przejęcie nieruchomości i uzyskanie uzgodnień od Stoczni Marynarki Wojennej, której infrastruktura była niezbędna dla rozbudowy Obrotnicy nr 2. Zostanie ona oddana do użytku na początku 2018 roku, a jej średnica 480 m stworzy warunki do zawijania do portu statków o długości 400 m. Koszt przebudowy obrotnicy szacowany jest na około 110 mln zł netto, co zweryfikuje prowadzona obecnie procedura przetargowa. Koszt kolejnych etapów realizowanych przez ZMPG-a S.A. – czyli pogłębienia akwenów wewnątrz portu do -16 metrów z poszerzeniem wejścia wewnętrznego do ok. 140 metrów - to szacunkowo 126 mln zł netto. Z kolei przebudowa nabrzeży, istotnych dla obsługi tych dużych statków, została oszacowana na kolejne 220 mln zł netto.
Projekt całościowo (a w części realizowanej przez Urząd Morski) zgłoszony został do dofinansowania unijnego z programu POIiŚ 2014-2020. Wkład własny Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. do finansowania tej inwestycji, wyniesie około 182 mln zł. Jeśli dodać do tej kwoty ok. 87 mln zł przewidywanego wkładu własnego dla kolejnych projektów zgłoszonych do dofinansowania w ramach POIiŚ 2014-2020 (tj. budowa publicznego terminalu promowego, rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części portu Gdynia) łączna kwota wkładu własnego wyniesie blisko 270 mln zł.
(r)